Flyselskaber kappes om at finde nyt brændstof

Det er et kapløb med tiden og med økonomien for flyselskaberne med at finde afløseren for kerosin, flybrændstof, som egentlig er et affaldsprodukt fra olien.

For et par uger siden sendte Air France det første rutefly af sted, og i den forløbne uge var det Lufthansa, som over seks måneder lancerer et forsøg med biobrændstof på en Airbus 3121 mellem Hamburg og Frankfurt.

En af motorerne flyver på 50/50 blanding af almindeligt brændstof og biosyntetisk brændstof. Det reducerer CO 2 udledningen med 1.500 tons i testperioden, der er på seks måneder og fire daglige flyvninger.
Lufthansas biomasser består af jatropha, camelina og animalsk fedt.

Nu meddeler Finnair, at man vil prøve en periode med 50/50 bestående af genanvendt madolie mellem Helsingfors og Amsterdam.

Det er noget i samme retning, og Lufthansas brændstof er da også produceret af et finsk olieselskab, Neste Oil, med stor erfaring i at producere biobrændstoffer.

 

Skrevet af redaktionen