Flyselskaber klager over bøder

Hvis passagerer kommer med fly til Norge uden at have gyldige rejsedokumenter straffes flyselskaberne af politiet. I mange år har politiet på Gardermoen henvist til selskabernes ’transportøransvar’. Reglerne gør, at selskaberne skal kontrollere, at passagererne har gyldige visa, rejse- og legitimationsdokumenter i afrejselandet før de får gå ombord på flyene.

Eksempler som Norwegian har lagt frem for den norske ’Dagsavisen’ viser, at ansvaret for kontrollerne strækker sig langt ud over det, selskaberne har lov til at udføre. I december 2009 blev der startet visumfrihed fra Serbien, Montenegro og Makedonien til Norge. Selæv om borgere fra disse lande rejser med gyldige pas og på lovlig vis, får flyselskaberne udgifter.
”Hvis politiet vurderer, at passagerer fra disse lande mangler penge til et ophold i Norge, pålægges vi at flyve dem tilbage for vores regning. Det har vi nu oplevet 25–30 gange, selv om vi ikke har ret til at tjekke hverken personernes tegnebøger, lønsedler eller kontoudskrifter før de går om bord i vore fly”, siger kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik fra Norwegian.

Sektionschef for Grænse og forvaltningssektionen ved Gardermoen politistation, Tom Fjæstad, har kun ringe forståelse for kritikken.

”Vi følger det regelsæt vi har til rådighed. Et regelsæt som er velkendt for flyselskaberne. Hvis flyselskaberne vil have en ændring, må de prøve at få ændret lovgrundlaget”, siger han.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.