Flyselskaber vil selv stå for billetsalget

Det fremgår af en rapport fra IT specialisten SITA, som hævder, at flyselskaberne sælger flere og flere billetter direkte gennem deres egne websites, mens agenterne mister markedsandele.

 

Bestyrelsesformand Paul Coby fra SITA siger, at flyselskaberne løbende øger andelen af solgte billetter gennem deres direkte kontrollerede kanaler og han forudser, at det indirekte salg allerede i år vil blive overhalet af det direkte salg.

 

”I 2014 vil 58% af billetterne blive solgt direkte og reducere den andel, der sælges af GDS’er og andre agenter”.


Rapporten – SITA/Airline Business Airline IT Trends Survey – forudser også, at flyselskabernes tilbud til kunderne via mobiltelefonen vil eksplodere de kommende tre år. 91% af de adspurgte flyselskaber har planer om at investere stort i service på mobilen de kommende tre år. Her ligger vægten på mobilt check-in, løbende info om trafikken, elektroniske boarding pas og salg af rejser.

Flyselskaberne regner med, at 15% af passagererne i 2014 vil benytte deres mobiler til check-in.

Francesco Violante, SITAs CEO påpeger også, at flyselskaberne i stigende grad benytter de sociale netværk til billetsalg. Det passer fint med flyselskabernes øgede kontrol med billetsalget og flere direkte solgte billetter.

Skrevet af Flemming Juul