Forurening fra fly dræber flere end flystyrt

De senere år er omkring 1000 mennesker om året omkommet i flystyrt. Men til sammenligning dræber flyenes udstødning omkring 10.000 om året, siger forskere. Det skriver National Geographic.

 

Tidligere undersøgelser har forudsat, at mennesker kun er udsat for flyenes udstødning ved start og landing. En netop publiceret forskningsundersøgelse viser nu for første gang et fyldestgørende skøn over antallet af mennesker, der dør på grund udledninger fra samtlige flyselskabers fly.

 

"Vi fandt, at udstødninger fra [fly, der flyver] over 914 meters højde, og som ikke er omfattet af lovgivning, er skyld i hovedparten af dødsfaldene," siger lederen af undersøgelsen, Steven Barrett, der er luftfartsingeniør på Massachusetts Institute of Technology i Cambridge i USA.

 

Ligesom biludstødning indeholder udstødning fra fly en række forskellige forurenende stoffer, heriblandt svovldioxid og kvælstofoxider. Mange af disse partikler er bittesmå, omkring 2,5 tusindedele mm eller mindre end tykkelsen af et menneskehår. Såkaldt partikelformet materiale, der er meget småt, er den største synder i forhold til den menneskelige sundhed, især fordi partiklerne kan sætte sig fast dybt nede i lungerne og muligvis blive optaget i blodkredsløbet, siger forskere.

 

Globalt set anslog holdet, at omkring 8000 dødsfald om året skyldes forurening fra fly, der flyver i marchhøjde (omkring 10.668 m), mens ca. 2000 dødsfald skyldes forurening, der afgives under starter og landinger.
De mest almindelige dødsårsager som følge af luftforurening er ifølge Verdenssundhedsorganisationen WHO hjerte-kar- og åndedrætssygdomme, heriblandt lungekræft.

 

I USA sker der hvert år omkring 450 dødsfald som følge af flyudledninger, og det er ifølge undersøgelsen kun omkring en syvendedel af de dødsfald, der måtte forventes, hvis forureningen faldt direkte til jorden fra flyene. I Indien anslås det derimod, at der indtræffer 1640 dødsfald om året på grund af udledninger fra fly. Det er omkring syv gange flere dødsfald, end der kunne forventes ud fra antallet af fly, der starter eller lander i landet. Størstedelen af disse dødsfald skyldes ikke flyvninger over Indien, men udledninger i stor højde over Europa og Nordamerika, som derfra blæses tværs over Asien, viser undersøgelsen, der er offentliggjort i oktobernummeret af tidsskriftet Environmental Science & Technology.

 

Skrevet af redaktionen