Forvirring om nyt norsk USA-tillæg

De skandinaviske USA-komiteer kan tilsyneladende ikke længere enes om at fortsætte samarbejdet med Stand By om produktionen af det årlige skandinaviske Discover America tillæg, der udkommer med avisen hvert år i september.

 

Under forårets amerikanske rejsemesse, PowWow, mødtes komitéformændene fra Sverige, Norge, Danmark og Finland således, og ifølge flere kilder enedes man om i stedet at forsøge at lave et nyt USA-tillæg med bladforlaget Findexa i Norge. Findexa overtog sidste år det norske brancheblad Travelnews fra den oprindelige svenske udgiver, Emma Publishing, der hårdt økonomisk trængt var tvunget til at sælge ud.

 

Den norske pendant til det årlige Stand By Discover America tillæg er tilsyneladende tænkt som en konkurrent, og ifølge sekretæren i den svenske USA-komité vil man slet ikke bakke op om Stand By’s tillæg længere, fordi man nu er involveret i den alternative norske produktion.
Det afvises dog af både den norske komité-formand, Widar Jensen og den danske formand, Karen Boye. ”Aldrig i livet om vi kunne drømme om at modarbejde Stand By’s tillæg” siger Karen Boye, og fortsætter: ”Alt hvad der kan fremme turismen til USA er jo i vores fælles interesse, selvfølgelig”.

 

Discover America tillægget udkommer naturligvis som sædvanlig med Stand By i Danmark, Sverige og Norge 1. september. I år i øvrigt versioneret så abonnenterne i de tre skandinaviske lande får tillægget leveret på deres eget sprog.

 

Udover distributionen til de 21.000 abonnenter i de skandinaviske og vestnordiske lande bliver tillægget distribueret på 2010 rejsemesserne i København, Herning, Gøteborg, Oslo og Helsinki.
Tillægget ventes igen i år at blive på 32 sider i tabloidformat, og det samlede oplag er igen i år 35.000 eksemplarer.

Skrevet af Christian Peschardt