Fra paradis til helvede

Endnu engang er Rejse-Ankenævnet statistik over antallet af klager – og det er uendelig få i forhold til antallet af solgte rejser – blevet brugt som baggrund for at sætte store og kendte rejsearrangører i gabestokken i forbrugeroplysningens navn.

 

 I går skete det så i B.T., som i et ukendt voldsomt sprogbrug tager fat på den sorte liste. Med lammende forside som " De værste rejsebureauer" får den hele armen, og inde i bladet bliver det endnu værre med den om "Fra paradis til helvede".

 

Det har i den grad bragt branchen i harnisk. Se debatindlæg senere fra indehaveren af Albatros Rejser, som er nr. tre på den sorte liste i B. T s version med 19 tabte klager ud af 21 med en omsætning i nærheden af 500 mio. kr.

 

Bravo Tours er i top med 31 klager ud af 141.000, hvoraf kunderne har fået ret i de 20. "Det er ikke ret mange ud af en så stort antal, men det er naturligvis 31 sager for mange, " siger adm. direktør Peter Hornshøj til bladet. Det er den hidtil mest afslappede kommentar.

 

Til takeoff.dk. siger salgsdirektør Stig Elling, der har Star Tour som nr. syv på listen med 16 klager, hvoraf de otte har givet kunderne helt eller delvist ret:

 

"Dybt useriøst. Avisen har selvfølgelig lov at lave sin oversigt, men tallene skal være rigtige, og vores omsætning er sat ca. 700 mio. kr. for lavt. Dernæst er det helt grotesk at tale om at passe på, en advarsel til forbrugerne.

 

Fordi vi i enkelte sager vil have en afgørelse. Der findes altså også fuldstændig urimelige kunder. Jeg fatter simpelthen ikke, at B.T. kan finde på at lave en sådan gang såkaldt forbrugerorientering."

 

 

Skrevet af Ejvind Olesen