Fra underskud til overskud hos Star Tour

Gorm Pedersen.

Gorm Pedersen.

Det kan være en økonomisk fordel at skære ned i antallet af rejser. Det har i hvert fald været resultatet for Star Tour, som i det seneste regnskabsår skar kapaciteten ned med 18.000 pladser, skriver finans.dk.

”Vi solgte for mange rejser med underskud, fordi der i 2014 var overkapacitet på markedet. Nu er der langt bedre balance, og det har tydelig effekt på vores indtjening”, siger Gorm Pedersen, chef for Star Tour i Danmark.

Regnskabet viser et overskud på 34 millioner kroner efter et salg på 233.000 rejser. Det svarer til en indtjening på 146 kroner pr. chartergæst. Året før havde Star Tour et underskud på 38 millioner kroner og mistede 152 kroner pr. rejse. Nedskæringen er især sket i Billund med 15.000 rejser.

Det forbedrede resultat hænger også sammen med det dårlige danske sommervejr i 2015. Det fik danskerne til at købe rejser sydpå – og det til fuld pris. Yderligere undgik Star Tour tab på Egypten, som ikke var på programmet, da terroren ramte.

”Vi har i år fået konkurrence i København fra Ryanair, som flyver til flere destinationer med sol og varme. Samtidig er det sværere at sælge rejser til Tyrkiet, og det har givet ekstra pres på de spanske rejsemål, hvor priserne er stigende”, siger Gorm Pedersen.

Årsregnskabet viser, at Star Tour klarede sig lidt bedre end Spies, som i sit seneste regnskab opnåede et overskud 26 millioner kroner. Her var resultatet dog påvirket af tab på finansielle poster på knap 13 millioner kroner, så Spies sidste år tjente 94 kroner pr. chartergæst.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.