Fredagsklummen: Brug de 100 mio. kr. på turismen

Af Ejvind Olesen

Det ser ud til, at de Konservative er ene om fortsat at ville bruge 100 mio. kr. om året på at brande Danmark. Andre vil gerne bruge beløbet til at få flere turister til Danmark, hvilket i høj grad er påkrævet.

 

Således sagde den socialdemokratiske ordfører Orla Havn i ugens løb: "Jeg er meget skeptisk over at bruge flere penge på projekt Branding Danmark. Jeg vil gerne være med til at bruge penge på, at der kommer nogle flere turister til landet. Det kan man gøre på andre måder."

 

Colette Brix fra Dansk Folkeparti er enig. "Det handler om, at vi skal have flere turister til Danmark, for turisterhvervet er vigtigt for vores bruttonationalprodukt. Hvis det viser sig, at Branding Danmark er en fuser, så tror jeg, men skal se på rammebetingelserne for turistbranchen og kanalisere penge derover."

 

I Branding Danmark tænker man mere langsigtet strategisk end man gør i mere traditionel markedsføring, hvor det drejer sig om at eksponere brandet så meget som muligt så hurtigt som muligt.

 

"En foreløbig undersøgelse synes at vise, at få kender os, men de der gør det er begejstrede, " siger manden bag projektet Pelle Øby Andersen.

 

Man kan med god grund mene, at når staten ikke mener turismen er mere værd at ofre på end de ca. 150 mio. kr. i dag, er der voldsomt behov for yderligere 100 mio. kr. til kontant markedsføring her og nu. Og ikke et eller andet finurligt reklameprojekt, som ser voldsomt fint ud på papiret, men ikke har nogen praktisk betydning i virkeligheden.

 

"Kritikken handler om et lille hjørne, som bliver kritiseret for at være varm luft. Det er nonsens, og det er et udtryk for, at man slet ikke har sat at sig ind i de initiativer, som er en del af projektet, "kommenterer direktør Katia Østergaard i Dansk Erhverv.

 

Så er vi lige vidt, eller er vi? Næppe, der har været en god portion varm luft i den danske sommer, men det har desværre ikke fået flere turister til at troppe op.

 

Dansk turisme skriger efter initiativer – gerne med 100 mio. kr. flere om året. Og gerne fra Branding Danmark. Vi mangler en ny formand i Visit Denmark. Vi mangler en ny adm. direktør i Visit Denmark. Vi mangler initiativer fra Visit Denmark. Vi mangler penge i Visit Denmark.

 

Skal vi så negle 100 mio. kr. fra noget, der ligner en fuser. Ja, det ville være en god ide. En fuser skal man ikke gå tilbage til. Men hvem tør fastslå, at der faktisk er tale om en fuser?

 

En analyse og en stribe konsulenter vil sikkert bruge de fleste af pengene. Men, så er der jo heller ikke mere at slås op.

 

Måske skulle man lytte til nogle fornuftige politikere.

——-
Hvad mener du. Skriv din mening i en kommentar.  

 

Skrevet af Ejvind Olesen