Fremgang for Øresundsbron

800px-Öresundsbrons_vajrar_2I første halvår 2014 blev resultatet et overskud på 335 millioner kroner, hvilket er 86 millioner mere end i samme periode sidste år.

Vejindtægterne fortsatte med at stige og udgjorde 567 millioner kroner – en stigning på 35 millioner. Forklaringen findes især i fragttrafikken, som gik frem med 6,8%. Øresundsbrons markedsandel af fragttrafikken over Øresund er nu 52,4%.

”Fritidstrafikken med BroPas steg med 9,2% og noget af fremgangen hænger sammen med togstrejken i juni, hvor mange valgte at tage bilen. Uden strejken regner vi med, at fremgangen havde været 5-6%”, forklarer Caroline Ullman-Hammer, CEO for Øresundsbro Konsortiet.

Pendlingtrafikken faldt med 2,5% og samlet set steg vejtrafikken med 4,0%. Uden strejken havde fremgangen været omkring 1%. Sammenlagt regner Øresundsbro Konsortiet med, at 100.000 flere personbiler og busser kørte over broen i forbindelse med strejken.

Togindtægterne, som ikke afhænger af udviklingen i trafikken, faldt på grund af justering af inflationsreguleringen.

Driftsomkostningerne steg noget, men driftsresultatet blev et overskud på 539 millioner kroner, en forbedring på 24 millioner.

Den rentebærende nettogæld faldt med 532 millioner kroner, hvilket påvirker det finansielle resultat. I kombination med lav inflation og lave renter i Europa giver det en reduktion af Øresundsbro Konsortiets renteomkostninger på 62 millioner til 204 millioner.