Frygt for nye lange ventetider i Københavns Lufthavn

københavns lufthavn ventetid sikkerhedskontrol oktober 2015LUFTFART: I dag er der pga. starten på skolernes efterårsferie ca. 47.000 afrejsende passagerer. Et af de største flyselskaber tvivler så meget på lufthavnens evne til at klare presset, at en ansat fik en god idé…

Københavns Lufthavn har det ikke godt med for mange passagerer – og det har der været i år, i årets ni første måneder er passagertallet steget 10 pct.

Pga. en blanding af måske dårlig planlægning og underbemanding i sikkerhedskontrollen er der på store rejsedage ofte meget lang ventetid i Københavns Lufthavn. Det stresser passagerne og betyder færre indtægter for lufthavnen, da de rejsende dermed ikke har tid til at shoppe, fordi de skal skynde sig til deres fly.

TV2 lagde denne uge en video ind fra passager, der midt i august i år havde optaget køen af ventende passagerer. Den startede ved 7-Eleven. Derfra er der langt til sikkerhedskontrollen.

I går sagde informationschef Torben Andersen fra Thomas Cook Airlines, det største charterflyselskab i Københavns Lufthavn, til standby.dk: ”I sommer havde vi forsinkelser på op mod en time, fordi gæsterne sad fast i security-køer. I flere tilfælde måtte børnefamilier løbe til de ventende fly, mens andre passagerer kom for sent til deres afgange.”

Nu er det skolernes efterårsferie. Det betyder rigtig mange ekstra passagerer i lufthavnen i dag, fredag, og lørdag. De to morgener skal Thomas Cook Airlines have otte fly af sted med op mod 2.000 gæster fra navnlig Spies.

Det scenarie fik Belinda Engberg fra Thomas Cook Airlines stationsafdeling til at forudse, at security i København igen vil blive overbebyrdet med lange køer.

Hun kontaktede flyselskabets handlingsagent, Aviator, med denne plan: ’Hvis vi åbner pulte de to aftener før afgangene mellem kl. 18 og kl. 21, så kan en gæst fra hver booking komme med bagage og pas og få udleveret boardingkort til alle’.

”Spies har mailet muligheden for check-in og bagage-aflevering aftenen før til de berørte gæster. Vi håber mindst 20 pct. af gæsterne vil komme forbi aftenen før og dermed undgå check-in køerne næste morgen, hvor lufthavnen ikke kan stille det ønskede antal check-in pulte til rådighed. Når gæsterne checker-in aftenen før, kan de om morgenen gå direkte til security og håbe, at de har tid nok til at få en mindre stresset start på deres ferie,” siger Torben Andersen og tilføjer, at Spies og familiemedlemmet Thomas Cook Airlines er åben for tanken om at flytte al charter check-in og afgange til den nu øde indenrigsgård i lufthavnens Terminal 1.

Københavns lufthavn erkender underbemanding

Videoen fra august på TV2.dk denne uge var sendt af islandske Petur Holm – selv om han og hans hustru var i lufthavnen to timer før afgang, mistede de alligevel deres fly til Portugal pga. ekstrem lang ventetid inden sikkerhedskontrollen.

Mens Petur Holm filmer den meget lange kø, kan man i baggrunden høre indtalt speak over lufthavnens højttalere, hvor det bl.a. med måske lidt sort humor siges, at lufthavnen pga. den lange ventetid før security ”beklager eventuelle gener…”

”Det var den længste kø, jeg har set i en lufthavn. Der stod omkring 2.000. Det er den værste oplevelse i lufthavn, jeg har haft. Ikke engang under juletrafikken i store lufthavne som Heathrow, Paris de Gaulle eller Frankfurt har jeg set køer, som den vi oplevede i Københavns Lufthavn,” siger Petur Holm.

Pressechef i Københavns Lufthavn, Kasper Hyllested, siger til TV2.dk: ”Vi har haft en del dårlige dage over sommeren og i det tidlige efterår. Vi har sat en del initiativer i værk for at få løst problemet.”

Til TV2.dk sagde kommunikationschef for Spies og Thomas Cook Airlines, Torben Andersen: ”Der er simpelthen for mange passagerer til de faciliteter, der er i Københavns Lufthavn. Det stresser gæsterne helt vildt og har betydet mange konflikter på flyet med kabinepersonalet.”