Fugtighed kan have udløst brand på B787 i Heathrow

DREAMLINER BRANDFLYSIKKERHED: Forhøjet fugtighed kan være årsag til branden på en Boeing 787 fra Ethiopian Airlines forrige fredag i London Heathrow.

Den engelske havarikommission, AAIB, Air Accidents Investigation Branch, ved endnu ikke præcist, hvad der udløste branden på flyet i lufthavnen. En mulig årsag kan være, at der udbrød brand i en nødsender på flyet; AAIB peger på, at fugtighed i flyet kan have sivet ind i nødsenderens batterier og udløst en kortslutning. Tidligere på året havde alle B787’ere flyveforbud i over 100 dage pga. problemer med andre batterier i den nye flytype.

Kondensat – fordampning – er normal på passagerfly, B787’eren har et højere niveau af luftfugtighed for at gøre rejsen med flyet mere behagelig ved at undgå den tørrere luft i normale passagerfly.

Der er foreløbig leveret 68 eksemplarer af B787 til flyselskaber verden over; Norwegian har som det første i Norden modtaget det første af sine otte bestilte eksemplar og indsætter det fra midten af august på sine langruter fra Oslo og Stockholm til hhv. Bangkok og New York JFK.

Fra 1. august begynder Qatar Airways at bruge B787 på sin daglige rute fra Stockholm til Doha, mens selskabet indsætter typen 1. september på sine ligeledes daglige afgange fra Oslo og København.