Øget pres på Københavns Lufthavne

Fra passagerer, ?yselskaber og politisk hold er der opbakning til, at folkene bag Terminal A må opføre den nye terminal, mens juraen i øjeblikket er mere på Københavns Lufthavnes side. Projektet ser dog allerede nu ud til at blive forsinket, skriver Børsen i dag.

 

»Københavns Lufthavne har ikke villet spille konstruktivt med til at få dette projekt til at blive til noget,« siger Mogens Kornbo, der er direktør i den kommende Terminal A, og tilføjer: »Vi bad om at få tilsendt en jordlejekontrakt, og den har vi ikke set skyggen af endnu. Det tolker jeg derhen, at Københavns Lufthavne trækker tingene i langdrag.«

 

De to parter holder møde i dag, torsdag, og det er blot det andet møde mellem parterne. Første møde var den 24. juni, da projektet blev lanceret.

 

Det er sket ?ere gange før, at Lufthavnen har lejet et stykke jord ud til en terminal. Senest ventes det amerikanske pakkeselskab, Fedex, at operere ud fra København via en terminal som Københavns Lufthavne bygger til dem. Det har i alle tilfælde været cargo-terminaler, og det er således første gang, at Københavns Lufthavne bliver udfordret på en passagerterminal.

 

Terminal A har planer om at bygge, eller få bygget, på en grund ved siden af ?ere cargo-terminaler, hvor Københavns Lufthavne har i sinde at tilbyde andre cargo-selskaber plads.

 

Fra regeringens parlamentariske grundlag, Dansk Folkeparti, er der klar støtte til Terminal A-projektet »Som udgangspunkt, synes jeg, at det er et rigtigt godt projekt. Terminal A skal ligge på lejet jord, og man kan næsten ikke tiltro Københavns Lufthavne at forhale processen. Jeg forstår ikke, hvis der er en modstand fra lufthavnens side til dette projekt,« siger Dansk Folkepartis tra?kpolitiske ordfører, Kim Christiansen, der er medlem af folketingets tra?kudvalg.

 

Ifølge planen skal spaden til den nye terminal stikkes i jorden til marts næste år, og terminalen er planlagt færdig i februar 2010. 

Skrevet af Hanne Aaen Lassen