Glemt navn kostede dyrt på ferierejse

Nogle flyselskaber er af sikkerhedshensyn meget strikse med at kræve, at der skal være 100 pct. overensstemmelse mellem de navne, som står i passet, og de navne, som er anført på flybilletten. Kunden risikerer at blive afvist i lufthavnen, hvis man ved bestillingen glemmer at oplyse rejseselskabet eller flyselskabet om eksempelvis et mellemnavn, som man aldrig bruger, men som er skrevet ind i passet.

En familie fra København bestilte i slutningen af 2005 en rejse for 11 voksne og 5 børn til Mauritius hos Hannibal Travel Group. Prisen var godt 305.000 kr.
Få uger inden afrejse – og inden billetterne var blevet udstedt – mødte familien op hos Hannibal Travel Group for at drøfte et par detaljer om rejsen. Her blev de gjort opmærksom på, at samtlige mellemnavne også skulle stå på billetterne for at imødekomme Air Mauritius’ krav.

I alt syv familiemedlemmer havde mellemnavne, og familien regnede med, at det var en formsag at få de syv mellemnavne indføjet, idet billetterne ikke var udstedt endnu. Stor var overraskelsen, da rejsebureauet kort efter sendte en regning på ikke mindre end 19.800 kr. for arbejdet.
Selv om billetterne ikke var udstedt endnu, kunne man ifølge bureauet ikke blot ændre i reservationerne – det var nødvendigt at foretage ombookninger. Da der så ikke længere fandtes billetter til den billige pris, som familien oprindelig havde fået, måtte de slippe næsten 20.000 kr. ekstra.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 29. februar, 2008)

Skrevet af