God effekt af nedsat svensk restaurantmoms

”Vi ser en tydelig momseffekt på både priserne og antallet af ny job. Momsnedsættelsen pr. 1. januar har betydet, at restaurantbranchen tør satse og det, vi ser nu, er bare en begyndelse”, siger Eva Östling Ollén, adm. direktør på Visita ifølge travelreport.se.

 

Visita har set på hvordan forbrugerprisindekset for restaurantmarkedet har udviklet sig i årets første kvartal og sammenlignet det med hvordan prisudviklingen plejer at se ud. Af denne sammenligning kan man konstatere, at der er sket en tydelig ændring nedad for prisniveauerne i restaurantbranchen. Efter et kvartal er prisniveauet 2,3% lavere end det havde været, hvis momsen ikke var sænket, hvilket svarer til cirka 40% af et fuldt gennemslag på priserne.

 

”Prissænkningerne ved momsnedsættelser plejer at ske lidt efter lidt gennem en længere periode. At priserne allerede efter et kvartal er faldet så meget er særdeles glædende”, siger Eva Östling Ollén.

 

Visita har også undersøgt Arbejdsformidlingens statistik over antallet af ledige job. I årets første kvartal steg antallet af stillingsannoncer i restaurantbranchen med 20,8% sammenlignet med samme kvartal 2011. For det øvrige arbejdsmarked var stigningen 0,7%.

 

”Det er fantastiske tal, som bekræfter det, som vi hører når vi taler med vores medlemmer. Momsnedsættelsen har gjort, at branchens virksomheder vover at ansætte. Og det er rigtige job, som skabes, job som bidrager til at sænke arbejdsløsheden og giver skatteindtægter til staten”, siger Eva Östling Ollén.

Skrevet af Flemming Juul