Air France har længe arbejdet med planer om at sikre en afdeling, hvor man med lavere priser kan tage konkurrencen op med lavprisselskaberne. En af de første betingelser var at få en mere fordelagtig overenskomst med det flyvende personale, både med hensyn til bemanding, arbejdstid og ekstra betalinger.
Piloterne ser ud til at have været de vanskeligste, men da 54,4 procent af den magtfulde fagforening stemte ja, var banen klar til investering med en række Airbus 320 fly fra provinsbyerne til 13 non stop ruter. Herunder København-Marseilles i starten to gange om ugen.
Ideen er kun bæredygtig gennem ”optimal brug af menneskelige ressourcer i luften og på jorden hele dagen”, som koncernchefen har udtalt til pressen. ”Gennem lønsom vækst, som sikrer beskæftigelsen på lang sigt,” som det blev tilføjet.
Den samlede besparelse på 15-20 procent med flere flysæder end normalt på ruteflyene, tidlige morgenafgange og sene aftenafgange. Hurtigere turnaround på ude destinationer.
Måske det var en chance for Københavns Lufthavn med Go-terminalen.