’Gør noget ved dårlige vilkår i flybranchen’

ole christensen EU

Ole Christensen.

2019/08/defaultmain.jpg

Bendt Bendtsen.

”Ryanair, Norwegian og en række andre flyselskaber får lov til at være alt for kreative i deres måde at drive forretning på. Det bør EU sætte en stopper for”, lyder det fra to EU-politikere til transportminister Magnus Heunicke, som i dag, fredag, mødes med EUs transportkommissær Violeta Bulc, skriver Ugebrevet A4.

De to medlemmer af Europa-Parlamentet, den konservative Bendt Bendtsen og socialdemokraten Ole Christensen, vil have EU meget mere på banen i forhold til flybranchen. De kræver forbud mod, at flyselskaber kan behandle stewardesser og piloter som daglejere, skriver avisen.dk.

De ønsker forbud mod de såkaldte atypiske ansættelser. Det vil blandt andet sige arbejde gennem et vikarfirma eller via deres eget enmandsfirma i stedet for direkte ansættelse.

”Jeg er meget imod, at flyselskaber kan skaffe piloter via vikarbureauer, hvor de må arbejde under dårlige vilkår som for eksempel ingen pension og kun betaling for tid i luften. Deres vilkår er fuldstændig urimelige, og det samme gælder de stewardesser, der må arbejde for nogle få Euro i timen”, siger Bendt Bendtsen.

Ole Christensen: ”Det skal være slut med atypiske ansættelsesformer. Det kan ikke passe, at vi skal konkurrere hinanden ud af markedet i EU på dårlige løn- og ansættelsesvilkår”.

Universitetet i Gent har gennemført en omfattende undersøgelse af atypiske ansættelsesforhold i europæisk luftfart. Den viser bl.a. at hver sjette pilot er hyret via en atypisk ansættelse. Det er specielt lavprisselskaber, som benytter sig af løse fugle. Omkring halvdelen af piloterne i lavprisselskaber er ikke fastansat. Og for Ryanairs vedkommende kan det dreje sig om op til 70%.

Ifølge Yves Jorens, der er forskningsleder på den europæiske undersøgelse sker der en stor opdeling på markedet for piloter. Nogle tjener millioner i årsløn, mens unge piloter nærmest betaler for at flyve. De fleste atypiske ansættelser finder vi især blandt unge piloter, hvor mange gør det for at overleve i branchen, siger han til Ugebrevet A4.