Håbløs lov fik dødsstødet

Når Norwegian ikke har noget kontor, og ”kun” sælger sine billetter på nettet og andre direkte forbindelser, hvor kunder ikke har personlig adgang, behøver de heller ikke at være registreret i Rejegarantifonden, fastslår Østre Landsret.

 

Og selv om det er næststørste flyselskab med passagerer fra det danske marked, behøver de pågældende ikke at være dækket, hvis Norwegian (eller andre lignende) skulle krakke. Til gengæld skal et dansk selskab stille garantibeløb, og det samme skal for eksempel Lufthansa og Air France/KLM, fordi de har salgskontorer i Danmark.

 

Det er logik, der vil noget, og helt forståeligt valgte bestyrelsen for Rejsegarantifonden i går at opgive en appel. Det må føre til lovens endeligt, selv om fonden ikke går så langt i sine overvejelser.

 

”Det er fonden håb, at evalueringen vil medføre ændring i lovens bestemmelse om, hvem der skal være registreret i fonden, og at lovændringen kan træde i kraft på et tidligere tidspunkt end en afgørelse fra Højesteret ville foreligge, hvis fonden havde valgt en afgørelse,” skriver direktør Birgitte Fjeldhoff i en pressemeddelelse.

 

Hvis et selskab er registreret i dag, kan passagererne ved at betale 20 kr. sikre sig erstatning, hvis flyselskabet giver op.

Skrevet af Ejvind Olesen