Her er reglerne ved flyforsinkelser

For at kræve sin ret, skal man være til stede ved check-in i rette tid.

 

Reglerne gælder for forsinkelser af en vis varighed afhængig af rejsens længde: Flyvninger på 1.500 km og derunder: Mindst to timers forsinkelse. Flyvninger inden for EU på mere end 1.500 km og andre flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km: Mindst tre timers forsinkelse. Alle andre flyvninger: Mindst fire timers forsinkelse.

 

Hvis flyet er forsinket, har den rejsende krav på måltider i rimeligt forhold til ventetiden og to gratis telefonopkald eller e-mails. Betalt hotelophold, hvis det er nødvendigt at overnatte, samt transport til og fra lufthavnen. Hvis flyet er mere end fem timer forsinket, kan man aflyse turen og få pengene refunderet.

 

Reglerne gælder for alle flyafgange fra et EU-land. De gælder også for flyafgange fra et land uden for EU, hvis bestemmelseslandet er et EU-land, og luftfartsselskabet er et EU-selskab.

 

Hvis flyet bliver aflyst har man altid krav på omlægning af rejsen eller billetprisen retur – efter eget valg.

Man kan desuden have krav på at få dækket et hotelophold (hvis man først kan komme af sted dagen efter), måltider, to telefonopkald eller e-mails og transport mellem hotel og lufthavn.

 

Afhængig af, hvor tæt på afrejsen man får besked om aflysning, kan man have krav på økonomisk kompensation, hvis aflysningen ikke skyldes force majeure.

 

Der kan være tale om en kompensation på mellem 125 og 600 Euro, afhængigt af rejsens længde og forsinkelsens varighed.

 

Det er flyselskabet, der skal bevise, at de har givet besked om aflysningen, og hvornår det er sket.

Skrevet af Flemming Juul