Højsæson for forsinkelser

En del passagerer må se ferien forkortet eller i værste fald aflyst, når for eksempel flyselskaber ikke kan stille med personale eller et fly. Ifølge Danmarks Rejsebureau Forening er passagerne dækket meget forskelligt efter, hvilken ferie de har købt.

Har de ferierejsende købt flybilletten hos et flyselskab uden for de store flyalliancer, kan de være særlig dårligt stillet. Disse selskaber har nemlig sværere ved at finde erstatningsfly, lyder budskabet fra Danmarks Rejsebureau Forening.

”Hvis flyrejsen bliver aflyst, er det som udgangspunkt flyselskabets ansvar at ombooke passageren til en anden flyvning så hurtigt som muligt. Flyselskaber uden for de store alliancer kan have vanskeligt ved at ombooke kunder, da de ikke har samarbejdspartnere, der kan træde til. Det kan også være sværere at finde reservefly. Vi er inde i højsæsonen, hvor alle fly er på vingerne”, siger Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

”Hvis flybilletten er en del af en pakkerejse, skal rejsebureauet sørge for at gæsten bliver kompenseret efter de regler, der er i den danske pakkerejselov. De kan også være behjælpelige med at ombooke til andre selskaber uden ekstra omkostninger for forbrugeren”, fortæller Lars Thykier.

Kunder der kun har købt en flybillet skal ved aflysning eller store forsinkelser have valget mellem at få refunderet billetten eller blive ombooket til en rejse på samme billetklasse hurtigst muligt. Rejsende har dog altid størst sikkerhed med et rejsebureau i ryggen, lyder meldingen fra Lars Thykier:

”Står man i lufthavnen og kan se, at bookningen på grund af forsinkelse eller aflysning gør, at man misser en oplevelse, hvor eventbilletten er en del af pakkerejsen, kan man i mange tilfælde have krav på at ophæve hele rejsen, hvis det er det, man ønsker. Har du selv har booket flybilletten vil pengene fra entrebilletten til for eksempel en musical samt omkostningerne forbundet med hotelværelset være tabt, hvis flyet ikke kommer af sted til tiden,” lyder det fra Lars Thykier.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.