- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Hollandsk hotelkæde på vej til København

Til december åbner hollandsk hotelkæde sit første hotel i København – og det behøver ikke blive det sidste, siger den danske samarbejdspartner, der ønsker flere internationale hotelkæder til hovedstaden. "København mangler nyt hotelblod," lyder det.

Den hollandske kæde Citizen M får til december sit første hotel i Norden, når det åbner med 238 mindre, men luksuriøse værelser i Dagmarhus-bygningen ved Rådhuspladsen i København. Citizen M har foreløbig under 20 hoteller, primært i Europa, men også to i USA og et i Asien, på Taiwan.

Dagmashus-bygningen ejes af Claus Hildebrandt fra hotelfamilien Hildebrandt, der i forvejen har Ascot-hotellet med 200 værelser ved Rådhuspladsen samt Skt. Annæ, det tidligere Hotel Neptun, med 150 værelser på Skt. Annæ Plads mellem Kongens Nytorv og Amalienborg.

”Citizen M og vi har fundet hinanden, de har et godt og spændende koncept, hvor de blandt andet vender nogle ting på hovedet. For eksempel bliver reception og lobbyen på Citizen M-hotellet i København ikke det traditionelle i stuetagen – men øverst oppe på 7. etage,” siger Claus Hildebrandt til STANDBY.dk og tilføjer, at der er en 20-årig lejekontrakt mellem ham som ejer af bygningen og Citizen M.

”Og hotellet, der åbner i Dagmarhus, behøver ikke være Citizen M’s eneste i København – der kunne sagtens komme et til, men der er ikke endnu noget konkret,” siger Claus Hildebrandt og tilføjer, at Stockholm også kunne være destination for et Citizen M.

København mangler nyt hotelblod
København ser i disse år et sandt boom af nye hoteller. Mens der i dag er omkring 21.000 hotelværelser i hovedstadsområdet, vil tallet de kommende tre-fire år stige med hele 40 procent.

”Det er en markant udvidelse, men omkring 70 procent af de nye hotelværelser i København kommer fra kæder, der allerede er i byen, for eksempel Arp-Hansen, Choice og Scandic – og det tilfører jo ikke noget nyt blod til København, hvilket er sindssygt vigtigt. Disse nye hoteller fra Arp-Hansen, Choice og Scandic hugger jo bare gæster fra hinanden eller deres egne hoteller, men trækker ikke nye gæster til,” siger Claus Hildebrandt og fortsætter:

”Derfor har København brug for internationale hotelkæder; de trækker nye gæster til byen, også fordi de har millioner af kunder i deres loyalitetsprogrammer.”

Hans ønsker om at se nye internationale hotelkæder i København går dog ikke så langt, at han har overvejet at finde en udenlandsk hotelkæde til at drive Hotel Skt. Annæ i København. Hotellet var i går, tirsdag, vært for Travelmedia Nordic (der blandt står bag STANDBY.dk) VIP Lounge, der samler topfolk fra den danske rejsebranche.

Claus Hildebrandt ejer nemlig også bygningen med Skt. Annæ-hotellet – han overtog bygningen i 2013 og omdøbte den i 2016 fra Hotel Neptun til det 4-stjernede Skt. Annæ Hotel. ”Skt. Annæ er en moderne københavnsk fortolkning af boutiquehotel begrebet,” siger Claus Hildebrandt, der har Sofie Robdrup som daglig direktør for Hotel Skt. Annæ, der årligt har cirka 50.000 gæster.

”Vi valgte navnet Skt. Annæ, selv om det danske ”æ” kan være svært at udtale for ikke-skandinaverne. Men det er med til at give hotellet et dansk eller nordisk klingende navn,” siger Claus Hildebrandt, der ikke afviser, at familien Hildebrandt får flere hoteller i København. ”Men der er ikke noget konkret,” siger han.

Relaterede artikler:

8.000 nye hotelværelser på vej til København

København mangler internationale hotelkæder

Danske hoteller fordobler milliardoverskud

Stort rykind til VIP Lounge