TURISME: Kun cirka 15 procent af hotelværelserne i Storkøbenhavn hører under internationale kæder – flere kan dog være på vej.
”Skandinavien domineres af lokale operatører med Scandic og Nordic Choice som de største… Gæsteprofilen domineres af regionale gæster, men da andelen af internationale gæster vokser hurtigt, forventer vi, at antallet af udenlandske gæster øges de kommende år,” siger hotelekspert Steffen Kaj Pedersen fra revisions- og konsulentfirmaet PricewaterhouseCooper, PwC, i ny rapport.
I fremtiden forventer PwC, at hotelbranchen i Skandinavien fortsætter med at klare sig godt. Det bliver dog stor udfordring i at tiltrække større andel af internationale hoteloperatører.
Den problematik har hotel- og restaurationsbranchens arbejdsgiverforening også fokus på. Bestyrelsesformand, hoteldirektør Jens Zimmer Christensen siger til standby.dk:
”Vi er naturligvis opmærksomme på at globale hotelkæder via deres navn og varemærke bringer flere internationale gæster til København. Disse gæster er for eksempel med i hotellernes loyalitetsprogrammer og bor på hoteller i de byer, hvor kæderne er.”
Jens Zimmer Christensen tilføjer: ”Det går godt for den danske og navnlig københavnske hotelbranche, så det ville overraske mig, hvis ikke flere internationale hotelkæder åbner i for eksempel København.”
København mister stort globalt hotelpublikum
Koncernchef for BC (Bella Center) Hospitality Group, Allan L. Agerholm, der blandt andet driver tre store internationale københavnske hoteller – AC by Marriott Bella Sky, Copenhagen Marriott Hotel og Crowne Plaza – siger til standby.dk:
”Jeg er helt enig i, at der mangler internationale hotelvaremærker i de skandinaviske hovedstæder. Der er en udpræget markeds-dysfunktion i de skandinaviske hovedstæder, der har meget stor overvægt af regionale og lokale hotelprodukter.
Der er bestemt ikke noget galt med disse lokale og regionale hotelkæder, men det begrænser rækkevidde i distributionen i forhold til globale hotelkæder. Disse har et stort globalt publikum og det går vi de facto glip af, når de vælger ikke at bo i for eksempel København, men i en by og på et marked, hvor disse hotelvaremærker er til stede.”
Allan Agerholm fortsætter: ”BC Hospitality Group har strategi om at åbne internationalt brandede hoteller i de skandinaviske hovedstæder, København, Stockholm og Oslo. De er Europas mest underrepræsenterede hovedstæder, hvad angår internationale hoteller. Vi ser forretningsmuligheder i at arbejde med og repræsentere internationale hotelvaremærker. Her kan vi tage den investering og risiko som de store internationale kæder ikke kan eller vil.
Vi er som sådan brand-uafhængige og kan dermed arbejde med alle betydende hotelkæder og få dem introduceret i København. Men det er til tider svært når lokale og regionale hoteloperatører har så stor ekspansionsiver og sætter sig på dyre lejeaftaler.”
Ifølge Allan Agerholm udgør de internationale hotelvaremærker i dag cirka 15 procent af kapaciteten i København. Den består samlet af foreløbig 16.000 hotelværelser i København – heraf har de tre hoteller indenfor BC Hospitality Group 1.580 værelser, mens Radisson-kæder har 900 værelser sine hoteller i København.
BC Hospitality Group arbejder blandt andet med at bringe Hilton-varemærket tilbage til København. Det forsvandt 1. april i år, da norske Choice Hotels overtog driften af det daværende Hilton Copenhagen Airport.
Flere på vej
Den amerikanske hotelkæde Wyndham har i dette efterår meddelt standby.dk, at det snart forventer at oplyse om åbning af hotel i København i samarbejde med en lokal partner. Og i anden halvdel af næste år åbner samarbejdet mellem Marriott og Ikea et Moxy by Marriott-hotel i Københavns Sydhavn med 233 værelser.
Sidste år var der i alt 52 millioner hotelovernatninger i Danmark, en stigning på fem procent i forhold til 2015. Af de 52 millioner overnatninger stod udenlandske gæster for cirka halvdelen.
Ifølge rapporten fra PwC har hotellerne i København større indtjening per værelse end for eksempel Stockholm og Oslo. Københavns hoteller har ifølge PwC set stigning på 39 procent i indtjening per værelse de seneste fem år, mens væksten i Stockholm og Oslo har været 21 og 13 procent.
11 milliarder kroner i omsætning
Sidste år omsatte den danske hotelbranche for cirka 11 milliarder kroner. Ifølge hotelbrancheanalytiker Ole Egholm kan omsætningen på landsplan i grove træk opdeles i tre lige store dele:
En tredjedel kommer fra udenlandsk ejede hoteller, en tredjedel fra investor-ejede hoteller og den sidste tredjedel fra direktør-ejede hoteller. Ole Egholm regner blandt andet det formodede flagskib i den danske hotelbranche, Hotel d’Angleterre i København, som udenlandsk, da det ejes af en fond i Liechtenstein.
Relaterede artikler: