Investor fra Løvens Hule, Jacob Risgaard, i midten, er ny medejer af Hotel Viking Aqua Spa & Wellness-hotel i Sæby. Til venstre hotellets ejer og direktør, Brian Fabricius. Til højre John Guldhammer Olesen, hotellets salgs- og marketingchef. PR-foto: Mads Topp Sørensen.

Hotel får hidtil største investering fra Løvens Hule

Selvom Hotel Viking Aqua Spa & Wellness-hotel i nordjyske Sæby ikke er en klassisk startup, fik hotellet den hidtil største Løvens Hule-millioninvestering i programmet torsdag aften på DR1.

Således lagde Coolshop-medejer, Jacob Risgaard, 2,5 millioner kroner til gengæld for en bestyrelsespost og 25 procent ejerskab af nordjyske Hotel Viking Aqua Spa & Wellness. Dermed kan spa- og luksushotellet fortsætte planerne om øget vækst og internationalisering, hedder det i en pressemeddelelse.

Hotellet blev bygget af en nordmand i 1961 og havde dengang to restauranter og 21 værelser. Siden har hotellet levet en omtumlet tilværelse og er ifølge de nuværende ejere drevet ind og ud af betalingsstandsninger, nye ejere og konkurser mindst 14 gange.

Siden 1982 har hotellet dog været ejet af Brian Fabricius’ familie, og han overtog selv virksomheden i 2015. I dag har Hotel Viking Aqua Spa & Wellness 100 værelser og er ifølge en pressemeddelelse fra hotellet Danmarks 3.-største spa ligesom det blandt andet også har et brasserie. Da Brian Fabricius overtog driften i 2015 var omsætningen 12 millioner kroner om året, sidste år, under coronakrisen, var den tæt på 29 millioner kroner.

Kutymen blandt landets øvrige spahoteller og resorts er, at der står en kapitalfond eller en privat velhaver bag, skriver Hotel Viking i pressemeddelelsen og peger på, at hotellet med privat ejerskab ”har skabt en profitabel forretning udelukkende gennem godt købmandskab og et fokus væk fra omsætning og over på bundlinjen.”

Ud med OTA’erne
Det er også en del af grunden til, at Hotel Viking har mål om at blive uafhængig af de store virtuelle hotel- og rejsekæder, OTA’erne, som Booking.com og Hotels.com

Ifølge ejerne skaber OTA’erne måske øget omsætning, men giver slet ikke nok penge på bundlinjen.

Hotel Viking har allerede nedbragt bidraget til de virtuelle booking-kæder fra otte til blot to millioner kroner om året, oplyses det. Og den tendens skal fortsætte, når hotellet i år sætter gang i en omfattende renovering til 14 millioner kroner af hotellet og spa-området.

”Vi har qua vores private ejerskab været nødt til at være gode forretningsfolk, og vi arbejder for hver eneste krone. Det har skabt en sund forretning, der selv gennem coronakrisen har klaret sig godt,” siger Brian Fabricius i pressemeddelelsen og tilføjer:

”Hoteldrift er i dag i høj grad en online-disciplin, og vi var blandt de første hoteller herhjemme, der for alvor satsede på digital markedsføring på Facebook, online nyhedsbreve og SMS-kommunikation med vores 50.000 eksisterende og mulige kunder. Det har bragt os i front på området, og med Jacob Risgaards online-erfaring, føler vi os godt rustet til vækst. Derfor er det en gave, at netop Jacob valgte at investere i os.”

“Jeg var lige ved at tude”
Jacob Risgaard er selv fra Sæby og bor tæt på hotellet. Da han som dreng boede på børnehjem, gik han ofte forbi og trykkede næsen mod ruderne, og derfor har investeringen en helt særlig plads i hans hjerte.

”Selvfølgelig går jeg med, fordi jeg tror på, at det kan blive en endnu bedre forretning. Men det er også en investering med hjertet, for det er en arbejdsplads i Sæby, hvor over 70 er beskæftiget i højsæsonen,” siger Jacob Risgaard i pressemeddelelsen og tilføjer:

”Det skal vi værne om, og jeg er helt sikker på, at Coolshops mange gæster, og hotellets mange besøgende fra Norge og Sverige kan være med til at cementere Vikings position som et af Danmarks bedste luksus- og spahoteller.”

Til B.T. siger Jacob Risgaard, at han kender hotellet ganske godt fra sin barndom, der ikke var helt nem: ”Jeg var lige ved at tude. I en tidlig alder var jeg en rod fra et børnehjem i det område, hvor hotellet ligger, og har cyklet forbi hundredvis af gange. Her kunne man se rige mennesker sidde og spise lækker mad. Så det betyder meget,” siger Jacob Risgaard og tilføjer, at investeringen er tænkt som en kærlighedserklæring til lokalområdet og til hotellet.

Relaterede artikler:

Hotelkrise giver kapitalstærke nye muligheder

”Booking.com leger julemand med vores penge”

Danske hoteller vil skabe alternativ bookingportal