Hotelforening markant ind i dansk turisme

De fleste var nok klar over, at der ville ske nogle ganske betydelige ændringer i Horesta i retning af en brancheforening for hoteller, restauranter og turistvirksomheder, frem for en decideret arbejdsgiverforening, da Katja Østergaard blev hentet som ny adm. direktør.

Hun ville sammen med bestyrelsen andet og mere, og i går kom meddelelsen om, at Horesta løsriver sig fra Dansk Erhverv, hvor Katja Østergaard selv kom fra. Hun tager nu en stribe opgaver med, der bliver en oprustning uden sidestykke med langt flere ansatte fra sommeren i år.

Kort sagt. Horesta vil selv og kan selv. I den forbindelse er det interessant at se satsningen på turismen. Selv har hun sagt i Stolen i Stand By Nordic, ”at hun fik turismen ind med modermælken, og den er blevet der lige siden”

”Når jeg bliver spurgt om, hvor væksten i det danske samfund skal komme fra er mit klare bud fra oplevelses-og rejsebranchen”, sagde hun i samme interview.

I den pressemeddelelse hun udsendte i går om de mange nye tiltag er opskriften klar. ”Det er vores mål at stå i spidsen for en samling af dansk turisme i et domicil, som vi foreløbigt kalder Turismens Hus. Målet er først og fremmest at skabe et tydeligere billede af turismen som et samlet erhverv, og det mener jeg, vi har de rigtige forudsætninger for, ” siger Katja Østergaard.

Det er da noget af en udfordring til Visit Denmark, Wonderfull Copenhagen og alle de andre turistorganisationer spredt ud over det ganske land. Selv vil Katja Østergaard givet mene, at der er tale om en fremstrakt hånd til at komme i gang.

 

Skrevet af Ejvind Olesen