I flere større yer i Tyskland, Frankrig, Belgien og Italien er der miljøzoner, hvor man kun må køre ind, hvis man før ferien har anskaffet sig et klistermærke, der skal sidde i bilens forrude.
”Vil man for eksempel til Frankrig, skal man skynde sig med at bestille et miljømærke. Det kan nemlig ikke købes herhjemme, eller efter ankomsten til Frankrig, men skal købes på nettet på forhånd, og der kan være ventetid på at få mærket tilsendt”, fortæller Dennis Lange, jurist i FDM.
Der er seks forskellige klistermærker, og det er bilens forureningsgrad – samt om den kører på diesel eller benzin – der afgør, hvilket mærke man skal have. Mærket gælder, så længe bilen har samme nummerplade, så det skal ikke fornys hvert år.
Når man ikke at anskaffe mærket, er der områder, hvor man ikke må køre ind – eller man skal betale bøde, hvis du gør det alligevel.
”I Italien har mange danskere oplevet at komme hjem fra ferie til en stak bøder, fordi de har kørt ind i miljøbeskyttelseszoner, hvor man ikke må køre i et givent tidsrum”, siger Lars Arent fra Forbruger Europa.
”Man bliver filmet, og der sker automatisk registrering af, at man har overtrådt reglerne. Der kommer hele tiden nye regler og zoner, så søg opdaterede oplysninger på nettet. Man kan ikke nødvendigvis stole på de oplysninger i guidebogen fra 2007”.
Ifølge FDM skal man i Italien være opmærksom på skiltningen ’Zona Traffico Limitato – ZTL’, der angiver grænsen til zonerne.
I Tyskland findes to typer miljømærker: Grøn, som opfylder kravene til Euro IV, V, VI, og gul, som opfylder kravene til Euro III (gælder i enkelte byer). Har bilen ikke et gældende mærkat, risikerer man en bøde på 80 Euro.
I Belgien er der indført miljøzoner i Antwerpen. På FDM’s hjemmeside kan man læse, hvordan man skaffer de nødvendige klistermærker.