Hver femte bestjålet på storbyferie i påsken

Påsken er højsæson for storbyferie, men desværre har hver femte, der rejser på storbyferie, oplevet at blive bestjålet, viser en undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring.

”Tyveri er noget, vi ofte ser, i vores skadeanmeldelser. Mange får nemlig stjålet tasker, bagage og elektronisk udstyr, og typisk er den gennemsnitlige udgift mellem 2.000 og 4.000 kroner. Det er en ubehagelig oplevelse, og tiden, der skulle være brugt på oplevelser, ender med at gå op i skadeanmeldelse og besøg hos det lokale politi,” siger Dan Kjølhede Laursen, direktør i Gouda Rejseforsikring.

Hvis uheldet er ude, skal man hurtigt melde tyveriet til det lokale politi, så man kan få en kvittering for anmeldelsen. Det er vigtigt, at man gør noget så hurtigt som muligt, hvis man vil melde tyveriet til forsikringen.

”Det er vigtigt, at vi kan se, at man har reageret på tyveriet. Det er nemlig svært for os at vide, hvad der er sket, hvis man først melder tyveriet flere uger efter. Derfor skal man kontakte det lokale politiet og melde det til forsikringen så hurtigt som muligt. Når man har gjort det, så tager vi os af resten,” siger Dan Kjølhede Laursen og uddyber:

”Vi anbefaler, at man har telefonnumre til bank og rejseforsikring med på både telefon og papir. Det er også smart at tage kopier af sine rejsedokumenter og pas og sørge for hurtigst muligt at få spærret betalingskort, hvis de bliver stjålet.”

Sådan undgår du tyveri på ferien
Generelt anbefaler Gjensidige og Gouda, at man tager sund fornuft med på ferie. Tænk over, hvilke og hvor mange værdier du viser frem. Hav ikke for mange kontanter på dig. Læg ikke værdifulde ting i lommer, der er let tilgængelige. Hold bagage og personlige ejendele under opsyn.

Undersøgelsen er foretaget i februar 2017 blandt 1.062 danskere. Følgende spørgsmål er stillet: Har du oplevet en eller flere af følgende ting på rejser til udlandet?

22% Tyveri, 1% Røveri, 1% Overfald, 0% Slåskamp, 4% Trafikuheld, 4% Ulykke der krævede behandling, 3% Terrortrussel, 1% Terrorangreb, 6% Sygdom der kostede feriedage, 9% Sygdom der krævede behandling/indlæggelse, 2% Sygdom der krævede tidlig eller særlig hjemtransport og 62% Ingen af ovenstående.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.