Hvor grøn er en grøn turist?

Formålet er at udvikle grønne produkter, services og oplevelser, der kan gøre turismen mere miljø- og klimavenlig. Ifølge TripAdvisor hævder 26% af turisterne, at de vil tage mere hensyn til miljøet i fremtiden. På hoteller vinder grønne mærkningsordninger frem, og man kan gøre sin flyvetur CO2-neutral. Men er der overensstemmelse mellem holdning og handling?

Det bliver undersøgt når Wonderful Copenhagen sammen med Københavns Kommune, Københavns Universitet og Danmarks Hotelforening – Øst for Storebælt afdækker hvordan turister og hoteller i København agerer i forhold til klimaudfordringen. ’Green City Tourism’ støttes med knap 2 mio. kr. fra Erhvervs – og Byggestyrelsen.

”Det er en udfordring, at vi ikke ved ret meget om turisternes behov og prioritering af miljø og bæredygtighed. Derfor er vi glade for at få støtte til projektet, som fokuserer specifikt på innovation i grøn turisme”, siger Ellen Marie Vestager, projektleder i Wonderful Copenhagen.

Projektet undersøger også, hvordan hotellerne agerer i forhold til klimaudfordringen. På den måde kan branchen få et samlet billede af, hvordan klimaudfordringen kan tackles.

”Turister er oftest kun i byen en kort periode, hvilket gør det vanskeligt at involvere dem i etnografiske undersøgelser. Vi vil derfor udvikle nye metoder, der kan give dybdegående viden om turisternes behov, holdninger og adfærd”, siger Ellen Marie Vestager.

Skrevet af Flemming Juul