Hvorfor over Øresundsbron?

oresundsbronInteressen for at besøge nabolandet i fritiden øger. For nylig rundede antallet af BroPas-kunder 300.000, mere end et år før det var ventet. Øresundsbron har undersøgt årsagen.

”Det er vigtigt at vi får et billede af, hvorfor folk rejser over Øresundsbron og hvilke udfordringer de møder ’på den anden side’,” fortæller Fredrik Jenfjord, salgs- og markedschef ved Øresundsbron.
Svenskere og danskere har forskellige formål med rejsen. Shopping og indkøb topper svenskernes liste  med 55%, mens 51% er på gennemrejse. Storbyoplevelser og kulturliv optager henholdsvis 39 og 44% og 20% søger børneaktiviteter.

Med hensyn til børneaktiviteter halter dansker efter med kun 11%, mens 36% af danskerne er interesserede i at komme ud og opleve landet, hvor det kun gælder 30% af svenskerne.

Topscorer for danskerne er naturoplevelser med 42%,fulgt af shopping og indkøb med 41%. 33% vil besøge venner og familie og 30% går efter kulturoplevelser.
Blandt vanskelighederne ’på den anden side’ nævner 21% af svenskerne at det er svært at finde p-plads og at der kan være besvær med at inde ud af, hvordan man betaler for det. 19% har svært ved at forstå sproget og 18% har haft problemer med at bruge kredit- og betalingskort.

14% af danskerne har svært ved at finde gode madsteder og noget tilsvarende gælder for svenskerne på besøg i Danmark. Danskerne (13%) synes det er svært at hitte ud af betaling for parkering og 11% har problemer med sproget.

”Jeg er overrasket over, at svenskerne ser sproget som en hindring, og at så mange fortsat har problemer med at bruge betalingskort”, siger Fredrik Jenfjord.