I kø på ferie

Er bilferie til eller gennem Tyskland med i ferieplanerne, er der desværre store chancer for at man får kø-kørsel som en central oplevelse. Køerne på den tyske Autobahn blev nemlig både flere og længere i 2011 Det kan være en god idé at være mentalt forberedt og dermed tage de bedste forholdsregler, fortæller Jan Ivar Engebretsen, kommunikationsrådgiver i NAF, FDMs norske søsterforening.

Også i 2011 måtte bilisterne på de tyske motorveje væbne sig med tålmodighed. NAFs tyske søsterorganisation ADAC registrerede i alt 189.000 køer på motorvejsnettet i fjor. Det var hele 3.000 flere end året før.

Akkurat som i 2010 var det bilisterne i det folkerige Nordrhein-Westfalen som var hårdest ramt. Tæt på 60.000 køer havde man her. Derefter fulgte delstaterne Berlin (30.000), Bayern (26.000) og Baden-Württemberg (18.000).

Lægger man alle køerne på Autobahnen i 2011 sammen, ville den strække sig over 450.000 kilometer, eller 11 ganger rundt om jorden. En vækst på 50.000 kilometer eller 12% i forhold til 2010 og hele 100.000 kilometer mere end 2009, da drt ’kun’ var 350.000 kilometer motorvejskø.

 

Engebretsen giver dette råd til chauffører og passagerer som havner i en bilkø i ferien: ”Det er det vigtigt at trække vejret dybt ned, finde en god siddestilling og nyde livet mens en har det!”

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.