Indisk flyselskab bliver på jorden

Det tidligere store indiske flyselskab Kingfisher Airlines fik lørdag inddraget sin operationstilladelse. Dermed må det økonomisk trængte selskab ikke modtage bookinger. Kingfisher var i januar blot en uge fra at blive medlem af Oneworld-alliancen.

Kingfisher, der kontrolleres af den indiske bryggerikonge Vijay Mallya, har i syv måneder ikke betalt lønninger til sine ansatte, ligesom det har masser af ubetalte regninger.

Kingfisher fløj første gang i 2004 og har ifølge Reuters aldrig haft overskud. Flyselskabet har en anslået gæld på 1,4 milliarder dollars – og får kun sin flyvetilladelse tilbage, hvis det kan komme med en plan der tilfredsstiller de indiske luftfartsmyndigheder, Directorate General of Civil Aviation (DGCA). Her skal flyselskabet bl.a. vise, hvordan det fremover vil operere “sikkert, effektivt og pålideligt,” hedder det i kravet fra DGCA.

Mens Kingfisher for et år siden havde over 60 fly, har det nu kun ti. Mange indiske flyselskaber har økonomiske problemer pga. stigende omkostninger til brændstof plus overkapacitet på markedet.

Med Kingfisher ude af markedet indtil videre – og måske permanent – vil det styrke andre indiske flyselskaber som Indigo og SpiceJet.

En indisk domstol har udstedte tidligere på måneden arrestordre mod bl.a. Kingfishers ejer, Vijay Mallya og fem af firmaets topfolk for bl.a. at have udskrevet gummichecks til indiske lufthavne. I februar i år blev Kingfishers optagelse i Oneworld-alliancen aflyst blot en uge før, at selskabet skulle være landet i Oneworld.

Sidste år i august opgav den største luftfartsalliance, Star, at få Air India ombord pga. det indiske flyselskabs store organisatoriske og økonomiske problemer. Optagelse i de tre luftfartsalliancer fordrer bl.a. opfyldelse af en lang række krav til selskabets økonomi, teknik og sikkerhed.