Investeringskapløb i forlystelsesparkerne

De danske forlystelsesparker investerer store summer i de vildeste, hurtigste og største rutschebaner, karruseller m.m. Kampen om danske og udenlandske turister er skærpet, og for mange af parkerne har det været den rigtige strategi at gå på storindkøb. 

»Både erfaringer fra Danmark og udlandet viser, at hvis man kan præsentere noget nyt af en vis størrelse, som man kan hæfte superlativer som Danmarks største eller hurtigste på, så har det en stor effekt på besøgstallet,« siger direktør i Djurs Sommerland Henrik B. Nielsen.

Turistbranchen i Danmark er præget af svigt fra de udenlandske gæster. De seneste tal fra Danske Regioner viser, at antallet af udenlandske turistovernatninger i de seneste 10 år er faldet med godt 12 pct. Omvendt har vores europæiske nabolande i samme periode oplevet vækstrater på 20 til 25 pct. Til gengæld bruger gæsterne flere penge i parkerne, og samtidig trækker nye attraktioner danskerne til fra et større opland. 

Skrevet af Hanne Aaen Lassen