Iskold passagerbehandling

”Vi har normalt klare krav om at få bagagen erstattet, hvis flyselskabet ikke leverer den ved ankomst. Det gælder dog kun ved udrejse og ikke ved hjemrejse”, hævder Norwegian.

Efter at jordpersonalet fra Iberia gik i strejke lørdag morgen i Las Palmas, har mange rejsende måttet lide. Flere savner deres bagage. På vej hjem findes der ingen retningslinjer for erstatning for manglende bagage, mener Norwegian.

”Ja, vi går ud fra, at passagererne har det meste af det, de har behov for når de kommer hjem med sig”, siger Norwegians kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik til Stand By.

Flyselskabet mener, at man ikke savner bagagen i samme grad ved hjemkomsten, fordi passagererne normalt har det, de behøver derhjemme.

Spørgsmålet er om Norwegian ikke har et ansvar overfor passagerer, som eksempelvis sommerklædte ældre mennesker eller børn, som kommer trætte til Norge uden vintertøj.

 

”Vi forholder os blot til, at bortkommet bagage ved ankomsten til hjemlandet behandles som i sædvanlige forsikringssager. Polemik om vinterkulde og trætte ældre passagerer vil jeg ikke gå ind i”, siger kommunikationsdirektøren.

Skrevet af Flemming Juul