Istanbul skal have endnu en lufthavn

Turkish Airlines i Atatürk-lufthavnen i Istanbul.

Tyrkiet vil bruge op mod 10 milliarder dollar på en ny storlufthavn i Istanbul med kapacitet til i første omgang 90 mio. passagerer.

Istanbuls nuværende hovedlufthavn, Atatürk, er ved at nå sit mætningspunkt. Lufthavnen havde sidste år 45 millioner passagerer, hvilket gjorde den til Europas sjettestørste.

Første fase af den nye storlufthavn kan stå klar om fire år, siger Tyrkiets premiereminister, Tayyip Erdogan, ifølge Reuters. Det fremgår ikke, om den nye lufthavn skal erstatte Atatürk-lufthavnen.

Atatürk-lufthavnen har de seneste år set stor vækst, ikke mindst fordi dens største kunde, Star Alliance-medlemmet Turkish Airlines, fortsætter med at ekspandere med stadig flere nye ruter. Selskabet har over 200 ruter – bl.a. til København og en kombineret til Aalborg/Billund.

Den nye lufthavn får en start-kapacitet på 90 millioner passagerer, men kan øges til 150 millioner. Ligeledes kan lufthavnen komme op på tre start- og landingsbaner, der kan bruges samtidig.

Istanbuls nuværende hovedlufthavn, Atatürk International Airport, åbnede i 1924, den ligger 25 km. vest for Istanbul og er opkaldt efter Mustafa Kemal Atatürk, grundlæggeren af det moderne Tyrkiet.

Tyrkiets største by har også en anden lufthavn, Sabiha Gökçen International Airport. Den er opkaldt efter Sabiha Gökçen, verdens angiveligt første kvindelige kamppilot.

Denne lufthavn har en kapacitet på 25 millioner årlige passagerer. Det tyrkiske lavprisselskab Pegasus Airlines flyver fra Sabiha Gökçen lufthavnen til bl.a. Københavns Lufthavn.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.