Japans højhastighedstog med 500 km/t

maglevJapan ligger i verdenseliten når det gælder fremtidens højhastighedstog, de såkaldte maglev-tog. Nu har en testbane snuset til grænsen på 500 kilometer i timen, skriver webavisen Wired.

Indtil videre e der kun en 42 kilometer lang testbane til Japans største maglev-projekt, skriver travelreport.se..

Maglev, som står for magnetisk levitation, er en teknik, som bygger på en mængde små men stærke magneter både løfter og fremdriver et svævende tog. Den største fordel ved maglev er den eliminerede friktion mellem spor og hjul, men systemet er også helt stille.

Jernbaneselskabet JR Central har store planer for toget, som indtil nu er nået op på 499 kilometer i timen. En bane mellem storbyerne Nagoya og Tokyo skal afkorte rejsetiden for den 280 kilometer lange rejse fra de nuværende 95 minutter til 40 minutter. Anlægget skal være i drift i 2027, og inden 2045 forlænges til Osaka. Når og hvis det bliver virkelighed, er det en alvorlig udfordring til Japans indenrigs flytrafik, men der er også en regning at betale. Prisen for maglev-ruten skønnes at lande et sted mellem 300 og 500 milliarder kroner, skriver Wired.