Japans højhastighedstog med 500 km/t

maglevJapan ligger i verdenseliten når det gælder fremtidens højhastighedstog, de såkaldte maglev-tog. Nu har en testbane snuset til grænsen på 500 kilometer i timen, skriver webavisen Wired.

Indtil videre e der kun en 42 kilometer lang testbane til Japans største maglev-projekt, skriver travelreport.se..

Maglev, som står for magnetisk levitation, er en teknik, som bygger på en mængde små men stærke magneter både løfter og fremdriver et svævende tog. Den største fordel ved maglev er den eliminerede friktion mellem spor og hjul, men systemet er også helt stille.

Jernbaneselskabet JR Central har store planer for toget, som indtil nu er nået op på 499 kilometer i timen. En bane mellem storbyerne Nagoya og Tokyo skal afkorte rejsetiden for den 280 kilometer lange rejse fra de nuværende 95 minutter til 40 minutter. Anlægget skal være i drift i 2027, og inden 2045 forlænges til Osaka. Når og hvis det bliver virkelighed, er det en alvorlig udfordring til Japans indenrigs flytrafik, men der er også en regning at betale. Prisen for maglev-ruten skønnes at lande et sted mellem 300 og 500 milliarder kroner, skriver Wired.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.