København godt med på lavprisvognen

Københavns Lufthavn havde sidste år næsten seks gange højere lavprisvækst end det europæiske gennemsnit. Den nye lavprisfacilitet CPH Go og et nyt samarbejde med Norwegian angiver lufthavnen til at være blandt årsagerne til væksten.

 

Nye tal fra den europæiske sammenslutning af lavprisflyselskaber, ELFAA, viser stigning på 6,1 % i antallet af lavprispassagerer på europæisk plan i 2010. I samme periode kunne Københavns Lufthavn mønstre stigning i antallet af lavprispassagerer på 34,3 %.

 

Det var primært Norwegian og Easyjet, der stod for den massive vækst i Københavns Lufthavn. Norwegian, som lufthavnen for nylig indgik strategisk partnerskab med, voksede 48,8 %, mens Easyjet steg 28,4 procent i 2010.

 

”Begge selskabers fremgang i København har været imponerende, og Easyjets vækst skyldes udelukkende vores lavprisfacilitet, CPH Go. Med udsigt til omkring 900.000 Easyjet-passagerer i år er CPH Go på den korte bane stærkt på vej til at blive en succes, idet vi kommer tæt på at nå vores mål på én mio. passagerer det første år,” siger Ole Wieth Christensen, ruteudviklingschef, Københavns Lufthavn, og tilføjer:

”På længere sigt skal der naturligvis endnu flere passagerer gennem CPH Go for at succesen er i hus. Om det sker i form af flere flyselskaber, der benytter faciliteten, eller fortsat Easyjet vækst er underordnet.”

 

Åbningen af CPH Go i oktober sidste år har været medvirkende til, at Easyjet i 2010 åbnede to nye ruter fra København, til Paris og Basel. Dermed har Europas næststørste lavprisselskab – efter Ryanair – otte ruter med op til 12 daglige afgange fra København. Dermed er Easyjet største ikke-skandinaviske selskab i lufthavnen.

 

Lufthavnen indgik i efteråret 2010 et strategisk partnerskab med Norwegian, lufthavnens næststørste flyselskab. Med aftalen kan Norwegian samle hovedparten af sin trafik på Finger A – undtaget er indtil videre indenrigspassager.

 

Norwegian har også fået lov til at bruge flyets bageste udgang, for at bl.a. at ”vende” flyet hurtigere ligesom selskabet har fået sat sit logo og reklametekst på de ti passagerbroer på Finger A.

 

Lavpristrafikken tegnede sig for 3,8 mio. passagerer i 2010, hvilket svarer til 17,8 % af trafikken i Københavns Lufthavn.

 

 

Skrevet af redaktionen