København skal redde turismen

Hvis Danmark skal ud af turismekrisen skal der samtidig satses mere på Asien og mindre på de tyske turister ved de danske strande, lyder det fra den internationale brandingekspert Martin Roll fra Singapore, skriver business.dk.

Hans opskrift lyder på topstyring, enkle budskaber og fokus på København. Han mener, at København skal være omdrejningspunktet i markedsføringen af Danmark og understreger, at der ikke er plads til 40 punkter på menuen og at København er Danmarks stærkeste kort.

Han tilføjer, at der har været for megen egnsudvikling med i brandingen af Danmark samtidig med, at markedsføringen har været for løs og har trukket i for mange retninger. Med den stigende popularitet for kortere ferierejser i både Asien og Europa er det lettere at tiltrække turister til en weekend i København end en weekend ved Vesterhavet.

Det er hans opfattelse, at man stadig kan markedsføre provinsen overfor nabolandene, men finder det afgørende at satse mere på Asien og her satse på København for at budskabet ikke skal drukne. Også i det resterende Europa bør der satses på markedsføring med København i centrum.

VisitDenmarks konstituerede adm. direktør Flemming Bruhn har ikke umiddelbart flere penge til markedsføring i Asien. Prioriteringerne afhænger af turisterhvervene selv, som bidrager med en stor andel til markedsføringen.

Han vil heller ikke fokusere på København på bekostning af provinsen. Udenfor Europa bruges størstedelen af markedsføringsbudgettet på hovedstaden, men i Nordeuropa har provinsen et stort potentiale, mener han.

Skrevet af Flemming Juul