Københavns Lufthavn skal åbne for transfer i CPH Go

”Vi tager Konkurrencerådets afgørelse alvorligt, men mener ikke, at der er juridisk grundlag for afgørelsen,” siger Københavns Lufthavns salgs- og markedsdirektør Carsten Nørland og fortsætter:

 

”Reglen om ‘ingen transfer’ blev formuleret for at understøtte effektiviteten i CPH Go og skete som følge af ny EU-lovgivning, der åbnede op for differentierede ydelser i lufthavne. Da ’terms of use’ blev skrevet var det slet ikke en tanke, at konkurrencemyndighederne kunne finde vilkårene i strid med konkurrencelovgivningen.”

 

For at sikre en effektiv proces blev der opstillet en række adgangsbetingelser, som flyselskaberne skal opfylde for at få adgang til CPH Go. Blandt de vigtigste adgangsbetingelser er 30 minutters turnaround, 90 procent selvbetjening på check-in og ingen transfer.

 

CPH stiller dog spørgsmålstegn ved, om transfertrafikken rent praktisk kan afvikles uden forsinkelser med en turnaround på 30 minutter.

 

”Netop kravet om størst mulig effektivitet var en af hovedårsagerne til, at vi oprindeligt vurderede, at transfer ikke var muligt i CPH Go, og for at sikre en effektiv udnyttelse af kapaciteten, er det ikke muligt at slække på kravet om 30 minutters turnaround,” siger Carsten Nørland.

 

CPH Go har netop rundet 1 mio. passagerer efter 13 måneder i drift. Go bruges fortsat kun af Easyjet.

 

Skrevet af redaktionen