Kaos på Norwegians langruter

Norwegian B787 Dreamliner Atle StraumeFLYSELSKABER: Både i julen og nytåret havde Norwegian igen problemer med sine Dreamliners – tusindvis af passagerer blev forsinket i dagevis, og selskabet måtte bruge millioner på atter at leje erstatningsfly.

I julen var den navnlig gal for Norwegians tre Boeing 787 Dreamliners på selskabets nyeste langrutedestination, Fort Lauderdale i Florida. Her stod to af B787’erne i et par dage med ondt i teknikken, mens der blev fremskaffet reservedele. Et af flyene skulle fra Fort Lauderdale til København.

En passager fortæller til standby.dk, at deres afgang til København blev rykket fra sidst på aftenen til næste morgen. ”Herefter kom vi af sted, men efter tre kvarters flyvning fortalte piloterne, at flyet måtte returnere til Fort Lauderdale. Flyet dumpede fuel og holdt efter landingen en halv time i lufthavnen, inden vi omsider kom af sted til København,” siger den dansk-amerikanske passager som roser den asiatiske kabinebesætning for god service på turen.

Problemerne med B787’erne forplantede sig også til Norwegians langruteafgange til bl.a. Bangkok, hvor der også var store forsinkelser i juleperioden. På en Norwegian-flyvning fra Bangkok til Oslo gik aircondition-systemet i stykker, hvilket betød, at flyets 270 passagerer måtte sidde i en 32 grader varm kabine på den lange tur.

I nytåret var den gal igen med Norwegians B787’ere. Den svenske avis Aftonbladet skrev, at hundredvis af Norwegian-passagerer til og fra Oslo og Stockholm til JFK-lufthavnen i New York blev forsinket i dagevis pga. nye tekniske problemer med de nye fly. Norwegian har foreløbig tre B787-800, selskabet modtager yderligere fire i år samt sit 8. eksemplar i 2015. Ligeledes har Norwegian bestilt to af de større B787-900, der leveres i 2016 og har plads til ca. 20 pct. flere passagerer end B787-800.

Ligesom det var tilfældet for Norwegians problemer under julen i bl.a. Fort Lauderdale, beklagede de strandede passagerer i New York sig i nytårsdagene over selskabets informationsniveau, og at de bl.a. måtte sove i hotellobbyer, fordi selskabet angiveligt ikke kunne skaffe nok ledige hotelværelser, skriver den norske avis VG.

Siden Norwegian sidste sommer begyndte at flyve langruter, har selskabet været ramt af flere ofte daglange forsinkelser og har måttet bruge millioner på at leje langrutefly fra andre selskaber. Norwegian ombooker ikke strandede passagerer til andre flyselskaber – i stedet må de rejsende vente på, at det tekniske problem bliver løst, eller der kommer et indlejet erstatningsfly.

I en kommentar siger kommunikationsrådgiver Daniel Kirchhoff fra Norwegian til standby.dk:

”Ved uregelmæssigheder forsøger vi altid at finde den bedste løsning i den specifikke situation. Det kan være at lease et fly for at få passagererne hjem eller få en reservedel frem og reparere flyet.

Det er endvidere en mulighed at ombooke passagererne. Vi har ombooket til andre fly, selvom vi ikke er med i nogen alliance. Men når man står med over 270 passagerer, er det en udfordring, det er ikke altid nemt at finde muligheder og ledige sæder – specielt ikke henover jul eller nytår, hvor flyene er fulde.
Havde vi eksempelvis kendt til omfanget af situationen i New York omkring nytår, kunne vi have reageret tidligere, men tilbagemeldingen fra Boeing var, at dette var et problem, som kunne fikses forholdsvis hurtigt. Alt dette ændrer dog ikke på, at forsinkelsen selvfølgelig er meget beklagelig over for de berørte passagerer,” siger Daniel Kirchhoff.