Kina og Japan vil også bygge større passagerfly

Et par store, statslige kinesiske investeringsselskaber har oprettet China Commercial Aircraft Company, der skal konkurrere om flyselskabernes gunst, når der skal anskaffes nye fly.

 

I forvejen er Kina tæt på at have færdigudviklet en regionaljet, udviklet til indenrigsflyvning i riget.
ARJ-21 ventes at gå på vingerne næste år. Den får plads til 70-80 passagerer – og kan tage kunder fra canadiske Bombardier og brasilianske Embraer, der hidtil har haft godt greb om markedet for mellemstore fly.

 

Etableringen af den nye flyproducent skyldes, at markedet for indenrigsfly i Kina ventes at blive femdoblet den kommende snes år. Det kan betyde, at der vil blive brug for mindst 2.200 nye fly frem til 2025.

 

Planen er, at der inden for et par år skal være endelige konstruktionsplaner for et storfly på bordet, så udviklingen af maskinen kan sættes i gang, skriver Politiken. Det oplyses ikke, hvor mange passagerer de større nye kinesiske fly skal kunne huse.

 

Russerne er også på vej med et større regionalfly, Sukhoi Superjet, der snart vil kunne leveres fra den russiske flyfabrik i Komsomolsk. Det har taget et årti at udvikle maskinen, som fabrikken håber kan tilbageerobre markedsandele inden for kort- og mellemdistancefly. Flere vestlige selskaber har vist interesse for maskinen.

Skrevet af Christian Peschardt