Kineserne er guld værd for danske butikker

Der er tale om, at kineserne i gennemsnit lægger 6.628 kroner i kassen hvor andre turister i gennemsnit nøjes med at lægge 564 kroner i de danske forretninger, skriver business.dk.

 

Tallene stammer fra ’Teller’, der er et datterselskab af ’Nets’, som står for indløsning af internationale kreditkort på det danske marked. Teller har set på brugen af det kinesiske betalingskort UnionPay i de danske kortterminaler i maj.

 

Samtidig får de kinesiske turister i stigende omfang smag for at besøge Danmark. Overnatningstallet steg fra 2010 til 2011 med 20,2% og i første kvartal af 2012 er niveauet vikset med 10% over samme periode sidste år.

Danske butikker gør, hvad de kan, for at bedre forholdene for de kinesiske kunder gennem for eksempel kurser i kinesisk købsadfærd og ved at ansætte kinesisk-talende personale.

 

Hos ur- og smykkeforretningen Klarlund i centrum af København siger adm. direktør Stig Andersen, at de kinesiske kunder er beslutningsstærke og under tidspres, når de er i Danmark. De er typisk på rundrejse, med måske en time eller to til shopping på Strøget. Derfor er der ikke tid til at snuble over ordene eller rode med tax-free-formularerne, siger han.

 

"Kineserne kan handle momsfrit og sparer yderligere, da luksusvarer i Kina er belagt med afgifter. Når de handler i en dansk forretning, kan de desuden være sikre på ægtheden, og der er desuden prestige i at have købt varen i Europa," siger Stig Andersen.

 

Folketinget lempede sidste år lovgivningen, så det er blevet lettere for kinesere at få visum til Danmark.

Skrevet af Flemming Juul