Kinesiske turister brugte 229 milliarder dollars i 2015

kinesiske-turisterDet internationale analysebureau GfKs seneste tal om det kinesiske marked viser, at landet sidste år havde 109 millioner turister i udlandet og at de i alt brugte 229 milliarder dollars.

Statistikken dokumenterer Kinas position som en af verdens største turismekilder både med hensyn til antal personer og til forbruget på udenlandsrejser.

Indtil 2013 var Hong Kong den foretrukne destination for udenlandsrejser. Her trak den kulturelle lighed, lave rejseudgifter og –distance, samtidig med, at Hong Kong var det shopping-paradis fastlandskinesere drømte om på det tidspunkt.

Siden 2014 har et stigende tal kinesiske turister valgt nye destinationer med historiske og kulturelle attraktioner.

I november 2015 var de fem mest søgte rejsemål Sydkorea med en stigning på 112% siden 2011, Thailand med en stigning på 263%, Hong Kong med en stigning på 37%, Japan med en stigning på 157% og Taiwan med en stigning på 54% siden 2011.

Europa er stadig den foretrukne region for rejser uden for Asien med en stigning på 97% gennem de seneste fire år. Herefter følger Nordamerika med en vækst på 151% og Mellemøsten med en stigning på 177%.

Ifølge GfKs analyse er 50% af Kinas udenlandsrejsende i alderen 15-29 år, mens 37% er fra 30 til 44 år og 10% mellem 45 og 59 år. Alene størrelsen af den yngste gruppe gør den kommercielt attraktiv for destinationer, der ønske flere kinesere på besøg. Hertil kommer, at 66% af denne gruppe hører til i højindkomstgruppen.

En anden analyse fra GfK viser, at denne unge gruppe er mere ambitiøse end de ældre grupper og mere villige til at bruge penge på sig selv. De er også mindre prisfølsomme og er de største kunder i Asien med hensyn til luksusvarer.