Klar med plan for letbane Ishøj-Lyngby

Det kommer til at koste 5,2 milliarder kroner at gennemføre det projekt, som styregruppen fro det københavnske letbaneprojekt nu præsenterer.

”Når man skal med tog fra Herlev til Gladsaxe, skal man i dag omkring Københavns Hovedbanegård. Med letbanen får vi en forbindelse på tværs, som mindsker trængslen”, siger styregruppens formand, borgmester Karin Søjberg Holst fra Gladsaxe til jyllands-posten.dk.

Det skønnes at banen kan få 13-14 millioner passagerer om året og flytte 4.000 daglige ture fra bil til kollektive trafik.

Letbanen er en moderne sporvogn og skal følge Ring 3, der passerer flere S-togs-stationer og derved forbinder de forskellige ’fingre’ i S-togsnettet.

Prisen bliver 5,2 milliarder kroner, når alle udgifter regnes med.

Mette Olesen, som er ved at skrive en ph.d. om letbaner, forklarer at letbanen er mere integreret i bybilledet end det afskærmede S-tog eller den underjordiske Metro.

”Hele idéen med letbanen er, at den kører i gadeplan. Den interagerer med byen, mens en Metro ikke har noget at gøre med de byrum, den kører igennem”.

Der er også letbaner på vej i Aarhus og Odense, mens Aalborg laver forundersøgelse.

Letbanen på Ring 3 skal have 27 stationer på de 27 kilometer. Den går gennem 11 kommuner og turen ventes at tage 55 minutter med afgang hver femte minut. Det varer 7-8 år at bygge banen, som tidligst kan åbne i 2020.