Klar til retssag for at undgå Terminal A

Københavns Lufthavn forventer i år 2018 at nå 30 mio. passagerer – sidste år havde den 21,5 mio. Lufthavnen kan udbygge sine udenrigsterminaler, Terminal 2 og 3, til 30 mio. passagerer. Herefter bliver der behov for en Terminal 4, der kan tage 10 mio. rejsende. Opførelsen af Terminal 4 vil tage 4-7 år, oplyste lufthavnen på pressemøde i går, torsdag.

 

”Så der er ikke så længe til, at en beslutning om Terminal 4 skal træffes,” sagde Københavns Lufthavn nye adm. direktør, Thomas Woldbye (foto) , på pressemødet.

 

Men Thomas Woldbye er utilfreds med at Konkurrencestyrelsen, ifølge Politiken, vil blåstemple om ny lavpristerminal, Terminal A, i Københavns Lufthavn.

 

”Vi er klar til retssag – kendelsen fra Konkurrencestyrelsen er meget tendentiøs. Den har haft et ønsket facit. Det kan vi ikke acceptere,” sagde Thomas Woldbye på pressemødet.

 

Københavns Lufthavn afviser salomonisk løsning og vil ikke sælge sin lavprisfinger, Go, til interessenterne bag Terminal A. Go-fingeren til over 200 mio. kr., der åbnede i oktober sidste år, er dimensioneret til fem mio. passagerer – men har under en mio. rejsende, udelukkende fra lavprisselskabet Easyjet.

 

Læs mere om Thomas Woldbyes tanker om Københavns Lufthavn i august-udgaven af Stand By.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten