Køb af rejser topper internettet

ferie-drfKøb af rejser er danskernes favoritdisciplin på internettet, lyder konklusionen i en rapport fra DIBS om danskernes e-handelsvaner. Over halvdelen af købene går til ferier og transport, og det er der gode grunde til, lyder det fra Danmarks Rejsebureau Forening.

De seneste fem år er e-handelen vokset 70%, og i 2016 brugte danskerne 20% flere penge online end i 2015. Samlet udgør den danske e-handel nu 70,4 milliarder kroner. Rejser udgør 53% af danskernes e-handelsforbrug.

”Rejsebureauerne var hurtige til at flytte en stor del af handelen over på nettet, og de er lykkedes med at skabe et trygt univers for forbrugerne at færdes i. Når kunder køber rejser på nettet, er al den nødvendige information tilgængelig for at gøre en oplyst handel, og det kan foregå i forbrugernes eget tempo. Samtidig er rejser en vare, som ikke kræver en tur i prøverummet, og det er bekvemt, at de nødvendige papirer er klar til download med det samme,” siger Lars Thykier, adm. direktør i Danmark Rejsebureau Forening.

Fra 2015 til 2016 er rejsernes andel af danskernes e-handel gået fra 50% til 53%, så rejsehandelen nu har en omsætning på 37 milliarder kroner online.

Her er det pakkerejserne, der fylder mest med 36% – svarende til 13,3 milliarder kroner af det samlede rejseforbrug. Pakkerejserne er faktisk den største enkeltstående e-handelskategori i hele undersøgelsen.

”Det kommer ikke bag på mig. Foruden en rejse får forbrugeren nemlig også en stor sikkerhed med, når fly og hotel m.m. købes samtidig. Så har man købt en pakkerejse og er dermed beskyttet af Pakkerejseloven. Det giver tryghed, hvis noget skulle afvige fra feriens plan,”  siger Lars Thykier.