Konferencer kræver multitasking

Mødelokale74% af konferencedeltagere er fysisk til stede, men det kniber med nærværet, når fokus bør være på vidensdeling, redskaber og øget faglighed, må de erkende, at andre opgaver presser sig på.

Det fremgår af en undersøgelse foretaget af DFDS blandt 1.223 danske konferencedeltagere.

Mange virksomheder ser konferencer som effektive redskaber for at udvikle og medarbejdernes faglighed og øge samarbejdet internt og eksternt i virksomheden.

På trods af det må mange medarbejdere udøve multitasking under konferencer. 74% har været fysisk til stede under en virksomhedskonference, men de har samtidig måttet koncentrere sig om mange andre arbejdsopgaver.

Når konferencedeltagerne lader tanker og fokus gå fra den arbejdsrelaterede konference og til andre ting, er det oftest mailboksen, de prøver at holde styr på.

Top 5 blandt arbejdsopgaver, der trumfer konferenceindholdet: 58% tjekker mails, 32% har foretaget/modtaget opkald, 31% tænker på daglige opgaver, 14% forbereder andre opgaver og 12% har forladt konferencen tidligt på grund af andre arbejdsopgaver.

”Når tre ud af fire er fysisk til stede, men alligevel ikke fuldt nærværende, kan det faktisk være dyrt købte timer og en lang række eksterne udgifter, som man smider ud af vinduet,” mener Kevin Helsinghof, Country Manager hos DFDS.

”Når det kommer til konferencer, handler det dybest set om at sætte de rigtige rammer, så dedikationen er ét sted, mens konferencen står på. Medarbejderne skal kunne slippe de daglige arbejdsopgaver for en dag eller to for at fokusere på nye mål, strategier og fælles læring sammen med kollegerne. De skal være uden for rækkevidde, slukke mobilen, koble af internettet og have fuld fokus. Og så skal chefen naturligvis lade være med at ringe.”