Kraftig vækst for lufthavns fordelskort

Da Københavns Lufthavn i november sidste år lancerede sit fordelskort, blev det anslået, at CPH Advantage med udgangen af i år ville have 140.000 medlemmer.

 

”Men det er gået langt over forventning; i midten af juli havde vi 140.000 medlemmer; der kommer ca. 700 nye om dagen – og i tirsdags kom vi forbi de 150.000,” siger marketing- og E-commerce director i Københavns Lufthavn, Karen Bender, til takeoff.dk

 

Hun peger på, at fordelskortets største trækplaster er, at medlemmerne får gratis wi-fi i lufthavnen. Billund Lufthavn har for nylig lanceret gratis wireless fidelity-adgang.

 

En anden meget benyttet fordel ved CPH Advantage, er tilbud på parkering i lufthavnen. Lige nu får medlemmerne 25 pct. i rabat.

 

”Gratis wi-fi er et af de stærkeste trækplastre for det gratis medlemskab af Advantage. Ved søsætningen af kortet havde vi ikke forventet, at antallet af medlemmer ville stige så hurtigt,” siger Karen Bender.

 

CPH Advantage er opdelt i niveauerne Standard, Plus og Premium. Jo mere medlemmerne køber parkering og tax-free online, jo højere kommer de op i graderne.

 

”Vi er med fordelskortet navnlig interesseret i passagerer, der ofte kommer i lufthavnen,” siger Karen Bender, der kom til Københavns Lufthavn for to år siden fra job hos Unilever som nordisk marketing manager.

 

Af CPH Advantage nu over 150.000 medlemmer er under 100.000 danske. I forhold til lufthavnens passagermiks er der overrepræsentation af danskere og skandinaver. Et særkende ved Advantage-medlemmerne er, at flere af disse kører til lufthavnen i egen bil. Lidt over halvdelen af lufthavnens passagerer bruger offentlige transportmidler til og fra lufthavnen.

 

Et typisk Advantage-medlem er en dansk forretningsrejsende med mindst fire flyrejser ud af lufthavnen om året.

 

Øvelsen med Advantage-kortet er ikke mindst at få fat i de forretningsrejsende, der ellers blot ville styrte gennem lufthavnen og ud til flyet – uden at købe noget. Ved at de via fordelskortet får relevante tilbud, håber lufthavnen, at knytte de højfrekvente passagerer tættere til at købe mere i lufthavnen.

 

”Der er forskel på, hvor meget vi henvender os til Advantage-medlemmerne og hvor mange tilbud de får, men de kan optjene bonuspoint ved f.eks. at bruge vores online parkering samt købe ind i taxfree online. De optjente bonuspoint kan bruges i vores online butik, taxfree.dk – her kan man købe stort set det samme som i lufthavnens taxfree butikker, dog endnu ikke legetøj og slik,” siger Karen Bender og tilføjer:

 

”Vi har god erfaring med, at vores medlemmer reagerer på særtilbud, f.eks. fra en restaurant eller butik i transithallen, billig parkering eller et tilbud fra lufthavnens hotel, Hilton Copenhagen Airport.”

 

Lufthavnen vil ikke at spamme sine medlemmer med for mange tilbud. Derfor står flere tilbud til medlemmerne blot på CPH Advantages egen hjemmeside.

 

CPH Advantage har i øvrigt givet nye arbejdspladser i lufthavnen med at administrere systemet.

 

”Vores medlemmer er også interessante for andre. Vi er åbne for tilbud til vores medlemmer – og vi får mange henvendelser om f.eks. avisabonnementer, biludlejning, fremkaldelse af feriefotos. Et af vores krav til tilbud, vi videregiver, er, at det skal have relevans for vores medlemmer,” siger Karen Bender og tilføjer:

 

”Noget nyt fra CPH Advantage kan være, at vi tilbyder medlemmerne en tur bag lufthavnen. Og vores fordelsprogram har vakt interesse hos bl.a. andre lufthavne. Flere vil gerne høre om det, så vi har haft nogle præsentationer af CPH Advantage.”

Skrevet af Henrik Baumgarten