Kritik af Tripadvisor.com

Tripadvisor.com baserer sig på, at brugerne selv lægger deres erfaringer om hoteller, restauranter, rejsemål, barer og seværdigheder fra hele verden på sitet. De senere år bliver netstedet ofte trukket frem som et godt eksempel på forbrugerstyret påvirkning.

Tripadvisor bruger slagord som ’omtaler du kan stole på’, i tillæg til at kalde sig ’ærlig’ og hævde, at brugerne er ’ægte turister’.

Men ifølge Advertising Standards Authority (ASA) kan Tripadvisor ikke garantere for, at brugerne er ægte og ærlige rejsende. Omtalerne bliver derfor ikke så troværdige som Tripadvisor hævder, skriver The Daily Telegraph.

I en kendelse forbyder ASA nu Tripadvisor at benytte sådanne karakteristikker om sin egen tjeneste i sin markedsføring.

Det har tidligere været hævdet, at omtaler på Tripadvisor bliver manipuleret. Hotelansatte kan for eksempel prale deres egen arbejdsplads op i skyerne eller lægge negative omtaler af konkurrenterne på sitet. Der verserer også historier om hoteller, der er blevet udsat for pengeafpresning med trusler om, at der ville blive  publiceret et større antal negative brugerkommentarer, hvis hotellet ikke ville betale.

Skrevet af Flemming Juul