Kunder får ret i rejseklagesager

I 2007 udløste danskernes feriefrustrationer cirka 500 klager til Rejseankenævnet, og det er noget, rejsebureauerne for alt i verden prøver at undgå.
”For klager er bare tæske-dårlig reklame,” siger Lars Thykier, direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

I Danmark bliver der solgt mellem tre og fire millioner rejser hvert år, og de 500 klager er blot ”toppen af isbjerget”, vurderer Forbrugerrådet. Langt de fleste klager når nemlig aldrig Rejseankenævnets skriveborde. Ifølge Danmarks Rejsebureau Forening bliver der klaget i hvert fald 10 gange oftere, end statistikkerne viser.
”Er der 500 sager i nævnet, så er der mindst 5.000 feriegæster, der har været sure,” siger Lars Thykier.

Star Tour topper listen med 25 klagesager, og denne placering ærgrer Star Tours salgsdirektør Stig Elling.
”Det er 25 sager for meget,” siger han.

10 ud af de 15 sager, Star Tour tabte, handler om et enkelt hotel i Bulgarien, hvor alt gik galt forrige sommer. Hotellet var ikke færdigbygget, da gæsterne ankom, så ferien blev indhyllet i byggerod og larm.  
”Der var oversvømmelser i receptionen og på værelserne, og elevatoren virkede ikke,” siger Stig Elling. Nu har Rejseankenævnet givet gæsterne erstatning.

(jp.dk, d. 21. januar, 2008)

Skrevet af