Landsretten frikendte Scandinavian Cruise Center

En dansk rejsearrangør har ikke et ansvar for, at nogle kunder efter et ophold i New York, kører til den forkert havn til deres krydstogtskib, og mister hele turen.
Det mente Byretten i Helsingør ellers i en dom, hvor klagerne fik ret i, at Scandinavian Cruise Center skulle betale erstatningen for en uges krydstogt med Royal Caribbean samt en uges hotelophold i New York, alt i alt ca. 45.00 kr.

Det nordsjællandske ægtepar tog som de fleste et par dages ophold i New York, inden de skulle sejle med Royal Caribbean til Caribien. Desværre valgte de at tage en taxa, hvor chaufføren enten ikke vidste, eller ikke forstod, hvilken havn, han skulle til – og kørte til den forkerte.
Ydermere tog de så sent fra Manhattan, at de ikke kunne nå den rigtige havn, før skibet var sejlet.

Herefter måtte de vente en god uges tid i New York før deres flybilletter gjaldt til hjemrejsen.

Parret klagede til Rejseankenævnet. Sagen endte i byretten i Helsingør, hvor Scandinavian Cruise Center blev dømt til at betale erstatning. Det fik i den grad både bureauet, rederiet og Danmarks Rejsebureau Forening op i det røde felt sammen med endnu en rejsearrangør. Alle stod de sammen om den økonomiske risiko.

”Dejligt at vi i går blev frikendt ved Landsretten, og vigtigt for alle rejsearrangører at vide, at der dog går en grænse for, hvilket ansvar, vi kan blive pålagt. Og det fremgik af billetten, hvilken havn, der var tale om. Vi trækker vejret lettet sammen med de andre, som har hjulpet os – fordi sagen er så principiel, ” siger Henning Vinther fra Scandinavian Cruise Center til takeoff.dk

 

 

Skrevet af Ejvind Olesen