Lavprisbølge ruller hen over Danmark

Andelen af lavprisrejsende er fordoblet på få år og discountoperatørerne vokser langt mere end deres konkurrenter og har købt mange nye fly, skriver epn.dk.

Væksten presser traditionelle flyselskaber, som har højere omkostninger og lavprisselskaberne satser målrettet på at tiltrække de forretningsrejsende.

 

Lavprisselskaberne solgte omkring fem millioner billetter fra de danske lufthavne, og det tal vil vokse. Forretningsmodellen med billige billetter suppleret med gebyrer for bagage, mad, drikke og andre ydelser er accepteret hos forbrugerne.

Lavprisselskabernes vækst tvinger netværksselskaberne til omfattende besparelser og nedskæringer. Samtidig tilpasser lavprisselskaberne strategien, så de kan tiltrække erhvervslivets attraktive kunder. For eksempel tilbyder Norwegian fuldt fleksible billettyper og har lanceret fast track service i CPH.

 

Norwegian er blandt de hurtigst voksende aktører i Danmark og Skandinavien. På fire år er andelen af trafikken i CPH firedoblet, og det ventes at fortsætte. Selskabet har syv fly placeret i Kastrup, og fra maj får yderligere to fly base her. 11% af passagererne fra København fløj med Norwegian.

Ryanair har også øget tilstedeværelsen. For fem år siden havde man ingen ruter fra Billund. Nu etableres en base og man udvider med seks nye sommerruter til i alt 20 destinationer.

EasyJet, der benytter lavpristerminalen Go i København, har nu en million passagerer årligt, og selskabet er på vej med rute nr. 10 til Madrid. Også spanske Vueling satser på Danmark og Skandinavien med ruter fra København, Aalborg, Stockholm og Malmö.

 

I Københavns Lufthavn rejser ca. fire millioner passagerer til lavpris, hvilket svarer til 18% af trafikken. Fremgangen er endnu større i Billund, hvor Ryanair med udvidelserne sørger for, at mellem 35 og 40% af de rejsende med rutefly flyver lavpris.

 

Mange lande i Europa har endnu mere discounttrafik. Ifølge ELFAA, fløj 43% af alle passagerer på de direkte ruter med lavpris sidste år. I Italien har Ryanair nu 28 millioner passagerer, og flere passagerer end Alitalia.

Skrevet af Flemming Juul