Lille passagervækst i stærkt flyselskab

forretningsrejsende brussels airlines business class kabineFLYSELSKABER: Brussels Airlines havde sidste år to procent flere passagerer og i alt 5,8 mio. rejsende. Stigningen skyldes Star Alliance-medlemmets vækst fra Bruxelles til USA og Afrika.

Brussels Airlines satte passagerrekord sidste år med 5,8 mio. rejsende, en stigning på 116.360 passagerer sammenlignet med 2012. Væksten skyldtes vækst af rejsende til USA og Afrika.

Brussels Airlines promoverer sin business class på langruterne, der bl.a. har ”kongesæder”, hvor man kan sidde i fred – uden sidemand på Star Alliance-medlemmets foreløbig 20 langruter til Afrika og USA.

Brussels Airlines bruger samme sæder på business class på langruter som familiemedlemmerne fra Star, Austrian og Swiss. Her står stolene i tre rækker med hhv. to sæder ved siden af hinanden, fulgt af det enlige kongestol-sæde, så atter to sæder, et solosæde osv. Selskabet har to versioner af Airbus A330, -200 og -300 – afhængig af typen er der hhv. 22 og 30 sæder på business class; kabinen med 30 sæder har ni solosæder, hvor passagerer, der rejser alene, kan sidde i fred.

Brussels Airlines flyver på USA til New York og Washington D.C. – der kommer måske ny rute til USA i år.

Samlet har selskabet 70 destinationer – og fire fly på hverdage mellem Bruxelles og København.

Lufthansa har forkøbsret på de resterende 55 pct. af Brussels Airlines. De fire andre flyselskaber i Lufthansa-gruppen, Austrian, Germanwings, Lufthansa og Swiss havde sidste år 104 mio. passagerer – en stigning på 1 pct.

Gruppen satte rekord i solgte passagerkilometer, 209 milliarder, en stigning på 2,3 pct. i forhold til 2012. Fremgangen tilskrives bl.a., at der flyves med større fly, at antallet af udbudte flyvninger blev reduceret 3,7 pct. og højere kabinefaktor, den endte på 79,8 pct.

76 mio. af de 104 mio. passagerer sidste år fløj med Lufthansa og det tyske datterselskab, Germanwings, der betjener en række af Lufthansas sekundære ruter.

Swiss havde sidste år 17 mio. passagerer, en stigning på 0,5 pct. sammenlignet med 2012. Swiss udbød 2,7 pct. flere sæder og solgte 3,8 pct. bedre, hvilket gav en kabinefaktor på 83,3 pct.

Sidste år gik 11 mio. passagerer ombord på Austrian Airlines’ fly, hvilket var 1,6 pct. færre end i 2012. Austrian havde dog også udbudt 2,7 pct. færre flysæder, men dets salg faldt sidste år kun 1,6 pct. og kabinefaktoren endte på 78,6 pct.